در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ساخت پلتفرم بومی برای طراحی و شبیه‌سازی مدارهای کوانتومی

فناوران یک شرکت دانش بنیان موفق به ساخت یک پلتفرم بومی شده اند که در طراحی مدارهای کوانتومی به دانش آموزان و دانشجویان کمک می‌کند.

ابوالفضل بهرامپور، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان گفت: مجموعه علم و فناوری کوانتوم در سال ۱۴۰۱ با هدف معرفی و آشنایی دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و اساتید رشته‌های فیزیک و سایر رشته‌های مهندسی با تکنولوژی‌های نوظهور کوانتومی تاسیس شد. هدف ما رشد روزافزون و نزدیک شدن توان علمی متخصصین کشورمان به علم دنیا است.

او افزود: ما در نظر داریم از طریق تولید محتوای فاخر علاوه بر افزایش آگاهی دانشجویان و متخصصان این حوزه، سایر اقشار جامعه علمی را با این علم آشنا کنیم تا افراد با کاربرد‌های این رشته آشنا شوند. یک پلتفرم کاربرپسند برای طراحی و شبیه‌سازی مدار‌های کوانتومی در اختیار کاربران قرار داده‌ایم که به شما این امکان را می‌دهد که در قلمروی کوانتومی به شیوه‌ای بصری و تعاملی قدم بگذارید.

بهرامپور بیان کرد: پس از ورود به وب‌سایت شبیه‌ساز، با یک رابط کاربری ساده و مرتب روبه‌رو می‌شوید. در قسمت بالایی سایت مجموعه‌ای از گیت‌های تک کیوبیتی و چند کیوبیتی و در قسمت پایین، هیستوگرام نتیجه‌ شبیه‌سازی قرار گرفته است. 

او اظهار کرد: در قلب همه‌ این‌ها، بومی از ۵ کیوبیت قرار دارد که مدار کوانتومی شما در آن قرار می‌گیرد. به سادگی می‌توان گیت‌ها را روی هر یک از خطوط ۵ کیوبیت بکشید و رها کنید تا مدار کوانتومی دلخواه خود را ایجاد کنید.

مدیر عامل این شرکت ادامه داد: این شبیه‌ساز همچنین به شما این امکان را می‌دهد که میزان چرخش گیت‌های چرخشی Rx، Ry، و Rz به همراه نسخه‌های کنترلی آن‌ها یعنی CRx، CRy، و CRz را تعیین کنید. با کلیک چپ روی این گیت‌ها، می‌توانید Edit را انتخاب کنید تا یک صفحه‌ کشویی کنار صفحه باز شود. 

بهرامپور تصریح کرد: مدار‌های کوانتومی اغلب به عبارات ریاضی دقیق نیاز دارند. در این جا کاربر محدود به اعداد ساده نیست؛ بلکه می‌تواند عبارات ریاضی مانند ۳pi/۴ یا cos (۲pi) + sin (pi) را وارد کند تا مدار‌های متناسب با مشخصات دقیق خود را بسازد. پلتفرم ما عبارت جبری وارد شده را به صورت خودکار محاسبه می‌کند و حاصل آن را روی گیت چرخشی مورد نظر در همان لحظه اعمال می‌کند.

او گفت: در حالی که پلتفرم ما در حال حاضر فقط روی نسخه‌ دسکتاپ عملیاتی است، از اهمیت دسترسی آن روی گوشی‌های موبایل بی‌خبر نیستیم. این شبیه‌ساز از قابلیت Drag and Drop برای آسانی هرچه بیشتر استفاده می‌کند. ولی این قابلیت به سادگی تحت مرورگر صفحه‌های لمسی در دسترس نیست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۱۹ آبان ۱۴۰۲
بومی=چرت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۱۹ آبان ۱۴۰۲
بسیار عالی