بزرگداشت ابن یمین فریومدی در جوار آرامگاهش در میامی

شاعران و اساتید شرکت کننده در همایش ملی ابن یمین فریومدی آیین بزرگداشت این شاعر شیعی را در جوار آرامگاهش در روستای فرومد میامی برگزار کردند.

اکبر رحیم نژاد رئیس شورای اسلامی روستای فرومد گفت: بازدید ازمیراث فرهنگی و تاریخی فرومد، آرامگاه شیخ حسن جوری، آرامگاه ابن یمین فرومدی، مسجد جامع تپه شهرستانک، کتابخانه فرومد از بخش‌های این مراسم بزرگداشت بود.

همایش ملی بزرگداشت ابن یمین فریومدی در تهران و بخش علمی آن در شاهرود برگزار شد.

امیر فخرالدین محمود بن یمین فریومدی فیلسوف، شاعر و بزرگ‌ترین قطعه‌سرای ایرانی قرن هشتم هجری است که بخش اعظم زندگانی وی در روستای فرومد در استان سمنان کنونی و نیز در سبزوار سپری شد.

او یکی از بزرگ‌ترین قطعه سرایان ایرانی نه تنها در ایران و سرزمین‌های آشنا با زبان و ادبیات فارسی، بلکه در خارج از این مرز و بوم مشهور و شناخته شده است و در زمینه اشعار اخلاقی و پند و نصیحت و حکمت از جمله شاعرانی است که درباره زندگانی و آثار و افکار به ویژه مفاهیم اجتماعی و اخلاقی قطعات او سخن‌ها رفته و کتاب‌ها و مقالات نوشته شده است.

اندرز، طعن و طنز در قطعه‌های او مشهود است، ابن یمین در شمار افراد روشن‌ضمیر و بیداردل بود که در لباس قناعت و ساده‌زیستی و نیز پاکدلی و آزاداندیشی به سرودن شعر می‌پرداخت.

آرامگاه این شاعر بزرگ پارسی‌سرای در ۱۰۵ کیلومتری شمال شرقی میامی و ۱۶۵ کیلومتری شهر شاهرود، در انتهای روستای فرومد قرار دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار