انتقاد غریب‌آبادی از کم‌کاری سازمان‌های حقوق بشری در مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی؛

چرا جلسه اضطراری حقوق بشر تشکیل نشده است؟

دبیر ستاد حقوق بشر گفت: با گذشت حدود یک ماه و شهادت نزدیک به ۹ هزار نفر یک جلسه اضطراری حقوق بشر تشکیل نشده است.

کاظم غریب آبادی در همایش «بررسی ابعاد حقوقی رژیم صهیونیستی به غزه و مسئله فلسطین» که در دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: اگر سازوکار‌های حقوق بشری نمی‌توانند جلوی تجاوز و این جنایات را بگیرند، پس چه کاری از دستشان برمی‌آید؟ برای کوچکترین اتفاق در کشور‌های مستقل، بیانیه‌های متعدد صادر می‌کنند، اما حالا که شاهد کشتار هزاران فلسطینی بی پناه هستیم، هیچ اقدام موثری انجام نمی‌دهند.

وی با اشاره به اینکه نقد این سازوکار‌ها در آستانه هفتاد و پنجمین سالگرد اعلامیه جهانی حقوق بشر انجام می‌شود، تاکید کرد: مردم فلسطین برای ادامه حیات حتی توان تامین نیاز‌های اولیه خود را ندارند؛ اینکه سازوکار‌های حقوق بشری نتوانستند جلوی این جنایات را بگیرند یک طرف؛ اما آیا نمی‌توانستند نشستی برگزار کنند و موضعی بگیرند و حداقل جنایات رژیم صهیونسیتی را محکوم کنند.

دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه موضوع حقوق بشر در حوادث اخیر غزه بسیار تامل انگیز است، اظهار کرد: بر اساس حقوق بین‌الملل در درگیری‌ها نباید افراد غیرنظامی مورد هدف قرار گیرند. در روز‌های گذشته برخی از مقامات سازمان‌های بین‌المللی به جای ایفای وظایف خود، موضع گیری سطحی کردند و از هر دو طرف درگیری درخواست خویشتن‌داری داشتند؛ در حالی که وضعیت دو طرف مشابه یکدیگر نیست.

درخواست خویشتنداری از دو طرف انحراف است، زیرا وضعیت مشابه ندارند

غریب آبادی با اشاره به اینکه یک طرف اشغالگر و دیگری برای رسیدن به حق خود تلاش می‌کند، افزود: اینکه از دو طرف یک چیز بخواهیم، انحراف است. وظیفه نهاد‌های بین المللی و حقوق بشری این است که طرف اشغالگر را تحت فشار قرار دهند تا به اشغالگری پایان دهد نه اینکه بخواهند خویشتنداری کند. باید از صهیونیست‌ها بخواهند جنایات خود را متوقف کنند. از طرفی، فلسطینی‌ها حق دفاع دارند که از سرزمین‌های خود در برابر یک رژیم اشغالگر دفاع کنند.

وی تصریح کرد: چیزی که اکنون مردم فلسطین لازم دارند، اقدامی جدی برای جلوگیری از تجاوز و جنایات است، باید جامعه بین‌المللی یا حداقل جمعی از کشور‌ها وارد عمل شوند و اقدامات عملی اتخاذ کنند. این کار یک کشور هم نیست بلکه کشور‌های مختلف باید وارد کار شوند. باید امور حقوقی و قضایی در این بخش را با کمک وکلا و حقوقدانان پیش برد که آن اول باید علیه رژیم صهیونسیتی در محاکم کشور‌های خارجی پرونده باز شود و دیگر اینکه در مورد جنایات آنها، مستندسازی شود.

دبیر ستاد حقوق بشر یادآور شد: از سال ۲۰۱۵ در دیوان کیفری بین‌المللی پرونده‌ای برای فلسطین باز شده است و تحقیقات دادستان دیوان نیز از دو سال قبل شروع شده که البته تاکنون اقدام اثرگذاری در این حوزه انجام نشده است. دیوان باید این پرونده را فعال کرده و قضیه را به صورت جدی دنبال کند. دولت فلسطین نیز باید جنایات رژیم صهیونیستی را در دیوان پیگیری کند.

وی گفت: در ایران به دستور دادستان کل کشور، پرونده‌ای در دادستانی تهران برای رسیدگی به جنایات رژیم صهیونیستی باز شده است. کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی نیز باید اقدامات خود را بیشتر و موثر کنند و ما تاکنون شاهد اقدام عملی و موثری نبوده‌ایم.

برچسب ها: حقوق بشر ، فلسطین ، غزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۲ ۱۰ آبان ۱۴۰۲
منتظر جلسه نباشید خودشون برای خودشون که عیب جویی و...نمیکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۸ ۱۰ آبان ۱۴۰۲
چطور وقتی حقوق بشردرمورد نقص حقوق اجتماعی به ایران گیرمیدهد دادوبیدادمیکنید الان برای غزه حقوق بشرمتوسل شده اید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۳ ۱۰ آبان ۱۴۰۲
حقوق بشری وجود نداره
سازمان مللی وجود نداره
واسه غیراز امریکا و حامیانش..هیچ سازمان بین المللی وجود نداره.. با موشک باید سازمان ملل و نهادهای مدعی بین المللی رو باید منهدم کرد..فاتحه هم سرش خوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۱ ۱۰ آبان ۱۴۰۲
چرا جلسه اضطراری ترمیم حقوق تشکیل نشده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۷ ۱۰ آبان ۱۴۰۲
خدایا اسرائیل وحامیانش را رسوا؛ذلیل وریشه کن فرما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۱ ۱۱ آبان ۱۴۰۲
بارالها آمین یا رب العالمین
آخرین اخبار