شناسایی ۶۰۰ هکتار زمین ساخت مسکن در حاشیه روستا‌های چهارمحال و بختیاری

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: تاکنون ۶۰۰ هکتار زمین مستعد ساخت مسکن در حاشیه روستا‌های این استان برای متقاضیان مهاجرت معکوس شناسایی شده است.

علی حیدری اظهار کرد: در طرح نهضت ملی مسکن، دولت با تامین زمین و تسهیلات برنامه ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در چهار سال را تدوین و در قالب قانون جهش تولید مسکن ابلاغ کرد.

وی تأمین زمین را یکی از موضوع‌های جدی و مهم برای دولت و وزارت راه و شهرسازی دانست و افزود: در استان‌هایی مانند چهارمحال و بختیاری به‌لحاظ اقلیمی و شرایط خاص توپوگرافی منطقه، موقعیت کوهستانی، نبود زمین‌های مسطح در مقیاس زیاد، وجود زمین‌های مستعد کشاورزی و باغ‌ها، زمین‌های دارای پوشش جنگلی در عرصه‌های جنگلی، زمین‌های واقع در مناطق حفاظت شده محیط زیست محدودیت‌هایی را برای تأمین زمین در برخی شهر‌های استان ایجاد کرده است.

حیدری تصریح کرد: در چهارمحال و بختیاری با تلاش همکاران در اداره‌کل راه و شهرسازی ۷۵ درصد زمین مورد نیاز طرح نهضت ملی برای سهمیه چهار ساله این استان تامین شده است.


بیشتر بخوانید


وی یادآور شد: البته در برخی شهر‌های چهارمحال و بختیاری به‌علت نبود زمین این میزان تامین نشده است که این مشکل در بسیاری نقاط کشور وجود دارد و به‌همین منظور طرح تشویقی هدایت متقاضیان نهضت ملی مسکن به‌سمت روستا‌ها مطرح شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: در این راستا به روستائیانی که در شهر‌ها ثبت‌نام کرده‌اند و به‌علت محدودیت‌های موجود دولت نتوانسته زمین مورد نیاز آن‌ها را تامین کند، زمین‌هایی در روستا‌ها طرح واگذار می‌شود تا انگیزه برای برگشت به روستا (مهاجرت معکوس) ایجاد شود.

وی گفت: در همین راستا دولت در هماهنگی با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بدون در نظر گرفتن نرخ رشد جمعیت نسبت به اجرای این طرح اقدام کرد.

حیدری تأکید کرد: در طرح‌های هادی روستایی و ضوابط حاکم بر نحوه تهیه و مدیریت توسعه روستا، هنگامی می‌توان وسعت روستا را افزایش و زمین‌های مستعد را برای احداث مسکن به طرح‌های هادی روستایی الحاق داد که یا زمین‌های موجود روستا تمام شده، یا نرخ رشد جمعیت روستا از نرخ مطالعات طرح فراتر رفته و به‌نوعی زمین‌های موجود گنجایش بارگذاری برای واحد‌های مسکونی را نداشته باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار