شرایط استخدامی افراد معلول در دستگاه‌ها مشخص شد

مدیر کل نیروی انسانی و پشتیبانی سازمان بهزیستی از برگزاری اولین آزمون استخدامی افراد معلول در دستگاه‌های مختلف خبر داد.

علی افشاری، مدیر کل نیروی انسانی و پشتیبانی سازمان بهزیستی در نشست خبری برگزاری آزمون استخدامی ویژه افراد دارای معلولیت اظهار کرد: ما این آزمون را با توجه به شرایط جسمانی افراد معلول تنظیم می‌کنیم. در هر منطقه‌ای فرد معلول نمره آورد می‌تواند توسط منطقه خود در هر دستگاهی با توجه به شرایط جسمانی استخدام شود. تعداد سهمیه‌های دستگاه‌ها مشخص شده است تا به راحتی افرادی که استخدام نشدند بتوانند استخدام شوند.  

 افشاری افزود: بر اساس قانون ۳۰ درصد پست‌های اپراتور و مسئول دفتر در دستگاه‌های اجرایی می‌بایست به معلولین اختصاص پیدا کند. متاسفانه تاکنون این موضوع مورد توجه قرار نگرفته  است. ما هم در این زمینه مطالبه کردیم، ولی متاسفانه هنوز اجرایی نشده است. یکی از قوانینی که برای حمایت از معلولین ذکر شده گرفتن آزمون اختصاصی از آنهاست. علی رغم گذشت بیش از ۱۰ سال از قانون قبلی و در حال حاضر قانون فعلی این موضوع تاکنون در کشور اجرایی نشده است.

او تصریح کرد: سازمان بازرسی کشور از سازمان‌های دیگر مطالبه قانون ۳ درصدی را کرد. برای اولین بار قرار است این قانون اجرایی شود. در سنوات گذشته ما ۱۰ آزمون توسط سازمان اداری استخدامی برگزار کردیم. قرار بوده که ۳ درصد اختصاص یابد در صورتی که تنها یک سوم آن برای این گروه‌ها در نظر گرفته شده است. از ۵۶۰۰ ظرفیتی که به دستگاه‌ها اختصاص یافته ۱۶۰۰ نفر از افراد جذب  شدند که از این تعداد  ۳۳ نفر افراد معلول بودند که استخدام شدند. ۱۹ هزار فرد معلول با تحصیلات بالا  وجود دارند که بیکار هستند. در این بین  ۱۰ هزار و  ۲۳۴ زن، ۹ هزار و ۴۹۱ آقا هستند، که جویای کار هستند.  

افشاری بیان کرد: یکی از بزرگترین  چالش‌های عدم جذب معلولین در ۱۰ سال گذشته این است که در قانون یک بند وجود دارد که معلولین باید توانایی انجام کار را داشته باشند. آموزش و پرورش نابینایان را رد می‌کند و استخدام نمی کند، زیرا می‌گوید امکان تدریس برایشان وجود ندارد.  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
نادر
۲۲:۰۲ ۱۲ آبان ۱۴۰۲
با سلام من با معلولیت شدید و ویلچری درسال1379در آزمون استخدامی ادارە پست در ارومیە شرکت کردم وبا سهمیە ٣درصدی بهزیستی برای ادارە پست بوکان قبول شدم، اما مسئولین ادارە پست ارومیە وبوکان در کمال بی مهری کسان دیگری را با وجود امتیاز بالایی کە در آزمون کسب کردم،گزینش کردند،مکاتبات و نامە هایی را کەبەادارات مرتبط نوشتم با وجود توصیە آنان کە بیشتراز روی دلسوزی بود بە جایی نرسید،این حق کشی جوری روی روحیەام تاثیر گذاشت کە نتوانستم درس هایم را ادامە دهم،وناچار در ترم های آخر دانشگاە را رها کردم،وهمە آنانی را کە مانع پیشرفت یک انسان معلول،کە می خواست تو این دنیا یی کە هرکسی پنج روزە نوبت اوست شدند حوالت باخدا کرد، و رفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۱ ۱۲ آبان ۱۴۰۲
ماده۲۷قانون حمایت را برای همه معلولان شدید کامل اجراکنید نه فقط برای تعدادی انگشت شمار اونم ناقص
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۶ ۱۲ آبان ۱۴۰۲
سلام علیکم.طبق ماده 96قانون تامین اجتماعی وماده 41قانون کارواصل 31واصل 43قانون اساسی حقوق من را سازمان تامین اجتماعی وهیات وزیران دولت ایران به اندازه افزایش هزینه های زندگی اضافه نکردوسبدمعیشت الان 15میلیون تومان گفته شده ولی وزیرکارایران 7میلیون تومان از حقوق مادرم که شوهرش مرده وخودش فلج است دزدیده وبایدبه حقوق افرادی مثل مادر من که حقوقش کم است دولت ایران بیشتر اضافه کند.ولی بدانیددنیاکوه است وفعل ما ندا. هرکاری که کنید به خودتان کردید وحقوق مادرم که مستمری از سازمان تامین اجتماعی میگیره چرا 7میلیون تومان است ولی حقوق نماینده مجلس ایران 100میلیون تومان به ناحق است؟
United States of America
رضا
۲۲:۳۱ ۱۱ آبان ۱۴۰۲
باسلام
درمورد افراد نابینا یا کم بینا خواهشمندم که اجازه ازمون را به انها بدهید و از انها معاینه بگیرید که شاید از بین افراد باشد که مشکلی برای تدریس نداشته باشد.
معلول داریم که درسته معلولیت شدید دارد اما اصلا مشکلی برای استخدام یا تدریس ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۹ ۱۱ آبان ۱۴۰۲
آموزش و پرورش غلط زیاد میکنه مثلا افراد قد کوتاه رو هم استخدام نمیکنه؟ و کمیسیون پزشکی رد میشن ، مگه قد کوتاه ها آدم نیستند !
آخرین اخبار