افتتاح نخستین خانه محیط زیست تالابی در سطح آذربایجان غربی

با جلب مشارکت‌های مردمی نخستین خانه محیط زیست تالابی آذربایجان غربی آغاز به فعالیت کرد.

مدیر کل محیط زیست آذربایجان غربی شهرستان نقده را شهر تالابی دانست و افزود: در سطح استان ۱۶۰ خانه محیط زیست داریم که این خانه به عنوان اولین خانه محیط زیست تالابی در شهر زیبا و تالابی نقده افتتاح شد.

سعید شهند هدف از ایجاد خانه‌های محیط زیست را جلب مشارکت‌های مردمی و مردم سازی دانست و تصریح کرد: اعتقاد سازمان محیط زیست بر این است اگر مشارکت مردمی در حفاظت صورت نگیرد این حفاظت به صورت کامل و جامع نخواهد بود و برای توسعه پایدار، این خانه‌های محیط زیست افتتاح و بهره برداری می شود و مدیریت آن هم بر عهده خود جوامع محلی می‌باشد.

مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست کشور در آیین افتتاح این خانه محیط زیست  آذربایجان غربی را از لحاظ تنوع زیستی بسیار غنی دانست و افزود: چه از نظر پستانداران چه از نظر پرندگان  دشت‌های آذربایجان غربی همیشه پذیرای آخرین بازماندگان پرنده بسیار با ارزش تحت عنوان میش مرغ هست که خودش نشان دهنده زیستگاه‌های غنی است.

غلامرضا ابدالی  تصریح کرد: دوستداران طبیعت و جوامع محلی در این خطه از کشورمان پا به پای همکاران ما در بخش دولتی کار می کنند و سازمان نیز برنامه‌های بسیار جامعی برای حفظ تنوع زیستی تدوین نموده است.

وی از برنامه‌های عملی در بخش حفاظت از جانوران خبر داد و افزود: برای ۲۳ گونه جانوری در معرض خطر تهدید برنامه‌های جامع عملی در تدوین داریم که سیاست‌های نقشه راهی برای اینکه چگونه بتوانیم به پایداری جمعیت این گونه‌ها کمک کنیم و در  آذربایجان غربی چند گونه جانوری در خطر انقراض داریم از جمله میش مرغ، گونه گوزن زرد، قوچ و میش ارمنی که همه این‌ها در پهنه زیستگاهی استان هستند که با برنامه‌های تدوینی به مرحله اجرا رسیدیم، باید با سر شماری و ذخیره جمعیت‌ها بتوانیم عملی‌تر مسیر‌های حفاظت را شناسایی و گونه‌ها را حفظ کنیم.

شهرستان نقده ۷ تشکل مردم نهاد زیست محیطی دارد که ۴ تشکل با مجوز رسمی فعالیت دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.