در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ترویج خشونت و تبلیغ سبک زندگی غربی در شبکه نمایش خانگی

یک منتقد سینما گفت: اغلب سریال‌های شبکه نمایش خانگی کپی شده آثار تلویزیون‌های خارجی و مروج خشونت هستند.

جبار آذین، منتقد سینما و تلویزیون درباره تاثیر بعضی از سریال‌های شبکه نمایش خانگی در ترویج خشونت در جامعه گفت: در کنار تولیدات متنوع شبکه نمایش خانگی که برای مردم یا بازار توزیع می‌شود، ما با جریانی مواجه هستیم که سمت‌و‌سوی فرهنگسازی ندارد و بیشتر به سمت فرهنگ‌سوزی گرایش دارد.

آذین ادامه داد: درحالی خواسته مردم امید آفرینی و شادابی است و بارها منتقدان، هنرمندان، برخی مسئولان و مقام معظم رهبری به امید آفرینی در جامعه تاکید کردند. اما همچنان سریال‌هایی که اغلب کپی شده آثار دهه چندم ماهواره‌ها و تلویزیون‌های خارجی است، بازار تولید و شبکه نمایش خانگی را اشباع کرده است. ترویج خشونت، بازاری‌سازی و تبلیغ سبک زندگی غربی چهره شاخص و ناپسند شبکه نمایش خانگی است.

این منتقد سینما با بیان اینکه بخش اعظم تولیدات شبکه نمایش خانگی فیلم‌ها و سریال‌هایی را دربر می‌گیرد، که بجای توجه به نیاز مخاطب به خشونت متوسل شدند، افزود: این مسیر مسیر فرهنگ جامعه و نیاز نسل‌های مختلف ایران اسلامی نیست. چون تبلیغ و ترویج خشونت بد آموزی، فرهنگ‌سوزی، تخریب مناسبات خانوادگی و اجتماعی و انحرافات فکری و ذهنی نسل‌های جوان و نوجوان را درپی دارد. 

به گفته وی، اگرچه شبکه نمایش خانگی به دلیل سیاست‌های پیش‌رو باید تنوع در تولیدات را داشته باشد و توجه به سلیقه‌های مختلف جامعه یک شرط است، اما باید این تولیدات از میان فرهنگ و مناسبات مردم عبور کند. تولید سریال‌های اجتماعی، پلیسی، خانوادگی، کمدی و ... از ضروریات حیات سینما، تلویزیون و شبکه نمایش خانگی است. فیلم و سریال‌هایی که در گونه‌ جنایی، پلیسی و وحشت قرار دارند، باید به طور مستقیم از ارائه و بازنمایی صحنه‌های ناشی از خشونت، جنایت و زد و خورد خودداری کنند.

آذین با بیان اینکه باید از روش‌های هنرمندانه برای نشان دادن بعضی از صحنه‌های خشن استفاده کرد، گفت: شاید کسانی عمداً یا سهواً این صحنه‌های خشونت‌بار را به تصویر می‌کشند.

این منتقد سینما در پاسخ به این سوال که آیا کسانی که با نگاه تجاری وارد شبکه نمایش خانگی شدند، زد و خورد و صحنه‌های اکشن را عاملی برای جذب مخاطب و جذب سرمایه می‌دانند؟ تصریح کرد: هدف عمده تولیدکنندگان این نوع محصولات سودآوری و کاسبی است. ما در یکسری آثار جنایی و پلیسی می‌بینیم برای جذب نسل جوان از صحنه‌های پر زد‌ و خورد استفاده می‌شود. چه لزومی دارد که صحنه فرو رفتن چاقو به بدن یک فرد و فوران خون ناشی از آن به نمایش دربیاید؟ 

وی در پاسخ به این سوال که علاوه‌بر متن سریال در تبلیغات محیطی شاهد صحنه‌های خشونت‌بار فیلم و سریال‌ها هستیم، توضیح داد: بله، نه‌تنها در فیلم و سریال‌‌ها صحنه‌های خشونت‌بار می‌بینیم، تبلیغات این آثار هم عمدتاً بر روی کشت و کشتار متمرکز است. اگر تولیدکنندگان این آثار می‌خواهند جوانان را جذب کنند، شاید موفق شوند ولی در کنار جذب باعث انحراف آنان هم می‌شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عمار .
۱۴:۰۵ ۰۶ آبان ۱۴۰۲
به نام خداوند جان و خرد : لطفاً بی زحمت به جای ساخت این فیلم سریالهای ترویج دهنده خشونت اراذل اوباش بازیها به مردم ایران اسلامی عزیزمان بگویید سریال پایتخت جذاب دلنشین شاد طنز خانوادگی پایتخت و نون خ را شروع به ساخت مجدد کنند و درونش با طنز از مسایل مشکلات مختلف مردمی هم بگویند سریال جدید جذاب دلنشین خانوادگی شاد پایتخت را برای زمستان مردم ایران اسلامی آمده پخشش کنند برای عید نوروز هم که انشاءالله گفته اند سریال جذاب دلنشین خانوادگی شاد نون خ آمده پخش می شود بسیار خوب عالی است . با تشکر . و من الله التوفیق
Iran (Islamic Republic of)
artemis
۱۱:۴۹ ۰۶ آبان ۱۴۰۲
واقعا اافتضاحه من خودم چندین بار پیم دادم انتقاد کردم حاضرم تک تک سکانس هایی که نامناسب هست نام ببرم. ترویج خشونت و بی بند و باری و متاسفانه دیالوگ های همراه با کلمات زشت و اصلا فیلمنامه ها خیلی ضعیف و سطحی هستند و بازیهای کلیشه ای نصف بیشتر قسمت ها آگهی و تبلیغات و کلیپ هست. مردم بابت دیدن این سریالها حق اشتراک زیادی پرداخت می کنند واقعا این انصاف نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۰۶ آبان ۱۴۰۲
متاسفانه سریال های جدید شبکه نمایش خانگی به قدری سطحشون پایین امده که حتی ارزش یک بار دیدن را هم ندارد که البته سانسور و ممیزی بی تاثیر نبوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۰۶ آبان ۱۴۰۲
چرا با هرچی ک مردم میپسندن شما مخالفیید اخه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۰۶ آبان ۱۴۰۲
آخه بندگان خدا از چی ما فیلم بسازن؟
از رشد اقتصادیمون؟
از رشد جمعیتمون؟
از افزایش دین گراییمون؟
از چی واقعا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۰۶ آبان ۱۴۰۲
زخم کاری ۱ فوق العاده بود اما با اومدن صدا و سیما زخم کاری ۲ فاجعه شد فقط به خاطر ورود کردن صدا و سیما
Germany
ناشناس
۱۰:۵۶ ۰۶ آبان ۱۴۰۲
زخم کاری ۱ فوق العاده بود اما با اومدن صدا و سیما زخم کاری ۲ فاجعه شد فقط به خاطر ورود کردن صدا و سیما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۰۶ آبان ۱۴۰۲
بنظرم سختگیری بیش از حد دارید کلا زخم کاری اقتباس نمایش هملت شکسپیر بود
بعدش نهاد های مربوطه قبول میکنن شما دیگه چیزی نباید بگید همین نهادا کلی فیلمو پخشش رو مینداختن عقب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۰۶ آبان ۱۴۰۲
سریال های خانگی سیاه نمایی ترویج بی اعتمادی و ترس و روانی کردن مردم
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۹:۳۳ ۰۶ آبان ۱۴۰۲
خودتون برنامه درست و درمون ندارید بعد گیر دادید به شبکه ها خانگی. این رو هم به زور میشه دید. شما ها چه گلی زدید که دنبال بد جلوه دادن بقیه برنامه ها هستی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۲ ۰۶ آبان ۱۴۰۲
شبکه نمایش خانگی از تمام سریال‌های ماهواره‌ای خطرناک تر است، ترویج خشونت، استفاده از مواد مخدر و سیگار مخصوصا در بین قشر کم سن و سال، ترویج فحشا و ارتباط با جنس مخالف هدف اصلی شبکه عنکبوت خانگی است تا به راحتی بنیان خانواده که رکن اصلی هر مملکت است را متلاشی کند، مسؤلان در خواب یا خود را به خواب زده‌اند یا طبق معمول با اعمال نفوذ خواص به صرفه نیست جلوی این فساد را بگیرند، تهاجم و نفوذ فرهنگی در حال تبدیل شدن به برهنگی فرهنگی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۰۶ آبان ۱۴۰۲
جلوی سینمای خانگی را هم بگیرین بعد کلا صدا و سیما را هم تعطیل کنید بهتره
Iran (Islamic Republic of)
artemis
۱۱:۵۳ ۰۶ آبان ۱۴۰۲
شما که ماهواره نگاه می کنی دیگه چه غصه ای داری چون دقیقا این جمله مجری من و تو داری تکرار میکنی.
آخرین اخبار