اولین نشست وزیران اقتصادی کشور‌های آسیای میانه و آمریکا در سمرقند

اولین نشست وزیران اقتصادی کشور‌های آسیای میانه و نمایندگان آمریکا در قالب C ۵+۱ (کشور‌های آسیای مرکزی + آمریکا) در سمرقند برگزار شد.

لازیز کودراتوف، وزیر سرمایه گذاری، صنعت و تجارت ازبکستان که کشورش میزبانی این اجلاس را به عهده داشت، نشست سمرقند را ادامه اجرای توافقات سران کشور‌های منطقه و آمریکا در ماه سپتامبر در نیویورک در چارچوب پلت فرم C ۵+۱ دانست.

وی گفت: مجموع گردش تجاری همه کشور‌های منطقه در سال ۲۰۲۲ افزون بر ۲۲۰ میلیارد دلار بوده و در مقایسه با سال ۲۰۱۷ تقریباً دو برابر شده است. حجم سرمایه گذاری‌های متقابل ۵.۶ برابر افزایش یافت. همه این روند‌های مثبت در توسعه کلی اقتصادی کشور‌های های ما منعکس شده است که کل تولید ناخالص داخلی آن طی پنج سال ۴۰ درصد رشد کرده است.

کودراتوف خاطرنشان کرد: در این راستا، ما از علاقه و تمایل ایالات متحده برای ایجاد شکوفایی و توسعه پویاتر منطقه خود در مواجهه با چالش‌های پیش بینی نشده در جهان استقبال می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: این نشست باید به عنوان یک راهنمای محکم برای ابتکارات مشترک آتی باشد که هم ماهیت بین منطقه‌ای خواهد داشت و هم مشارکت آسیای مرکزی و ایالات متحده را به سطح کیفی جدیدی خواهد رساند.

سامانتا پاور، مدیر آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده (USAID) نیز یادآور شد که در نشست سپتامبر در نیویورک، جوبایدن، رئیس جمهور آمریکا بر تعهد ایالات متحده به تقویت حاکمیت، پایداری و رفاه در کشور‌های آسیای مرکزی تاکید کرد.

وی خطاب به نمایندگان آسیای میانه در این نشست گفت: بسیاری از کشور‌های شما گام‌های مهمی در این راستا برداشته‌اند: اجرای اصلاحات برای جذب سرمایه‌گذاری، تلاش برای اشتراک منابع انرژی و آب، شناخت ارزش همکاری با شرکای جامعه مدنی، و پیشرفت در حذف کودکان و کار اجباری و اطمینان از پاسخگویی رهبران به مردم خود.

او گفت که تمام این مراحل می‌تواند دستمزدها، ثبات و رفاه کلی را در هر کشور افزایش دهد.

سامانتا پاور افزود: با برداشتن گام‌های واقعی برای کاهش موانع تجارت بین‌منطقه‌ای و بین‌المللی، کشور‌های آسیای مرکزی می‌توانند ابزار‌هایی برای جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید در منطقه و همچنین یافتن بازار‌های جدید برای صادرات و دستیابی به افزایش درآمد برای کشاورزان، کارآفرینان به دست آورند

وی تصریح کرد: در طول تاریخ، از زمان جاده ابریشم، این منطقه به ما نشان داده است که چگونه ارتباطات بین مردم، با حمایت تجارت، فرآیند‌های دگرگونی را تسهیل می‌کند. امروز شما این فرصت را دارید که همین کار را انجام دهید - به بقیه جهان نشان دهید که چگونه تجارت و همکاری بین کشور‌های همسایه به نفع همه شهروندان است و حاکمیت را تقویت می‌کند.

در ۱۹ سپتامبر، اولین نشست سران کشور‌های آسیای مرکزی و ایالات متحده در قالب C ۵+۱ در مقر سازمان ملل در نیویورک برگزار شد. این گفتگو‌ها بر تقویت مبارزه با تروریسم، تقویت روابط اقتصادی منطقه‌ای و امنیت انرژی متمرکز بود. در این اجلاس«ضرورت احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها» و «اصلاحات جاری برای بهبود حکومت داری و حاکمیت قانون» مورد بحث قرار گرفت.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار