ایجاد مشوق‌هایی برای یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی سمنان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از اتخاذ مشوق‌هایی برای یکپارچه سازی اراضی کشاورزی و باغی استان خبر داد.

محمد رضا قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در نشست کمیته یکپارچه سازی اراضی کشاورزی استان سمنان از تجمیع و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی به عنوان یک اولویت خبر داد و بیان کرد: کارگروه مربوط پیگیری این مهم در استان شکل گرفته و جلسات متناظر در شهرستان تشکیل شده است.

وی از شناسایی پایلوت‌هایی که آمادگی اجرای موضوع یکپارچه‌سازی را دارند خبر داد و گفت: این مهم در شهرستان‌ها در حال پیگیری است و امیدواریم با همراهی بهربرداران خرده مالک در مناطقی که رصد شده اقدام خوبی در زمینه یکپارچه سازی اراضی کشاورزی، کشت یکپارچه و نهایتاً تجمیع اراضی صورت گیرد.

رئیس جهاد کشاورزی استان سمنان بهبود راندمان تولید و افزایش بهره‌وری در واحد سطح را اهداف این طرح دانست و تاکید کرد: صدور اسناد کشاورزی به عنوان دیگر موضوع مهم در حوزه زمین مورد تاکید است لذا مقدمه اجرای این مهم، کاداستر و قبل از آن رفع تداخلات است.

قاسمی با بیان اینکه استان سمنان نخستین استان در حوزه رفع تداخل‌های ناشی از اجرای مقررات موازی را در حوزه زمین در پایان سال ۱۴۰۱ را به اتمام رساند افزود: در گام‌های بعدی با همکاری اداره کل ثبت اسناد و املاک استان و واحدهای شهرستانی، بحث کاداستر اراضی و حدنگاری‌ها و متعاقباً صدور سند در حال انجام است و قراردادها با شرکت‌های مورد نظر منعقد شده است.

وی ابراز امیدواری کرد تا با اقدامات انجام شده، تعهد و قراری که در وعده‌های دولت درباره صدور اسناد اراضی داده شده است محقق شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان درباره مشوق‌هایی که برای خرده مالکان برای ورود به موضوع یکپارچه‌سازی در نظر گرفته شده است گفت: موضوع اصلی که کشاورزان خرده مالک اقبال مناسبی برای ورود به بحث یکپارچه‌سازی داشته باشند ایجاد انگیزه است.

قاسمی خاطرنشان کرد: بخشی از این مشوق‌ها در زمینه اجرای عملیات آب و خاک و همچنین کمک بلاعوض دولتی در حوزه آب و خاک است که هم در توسعه سیستم‌های نوین آبیاری، روش‌های انتقال و کانالهای آبرسانی و تسطیح اراضی اعطا می‌شود و در اعطای تسهیلات این اولویت مد نظر قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه یکپارچه‌سازی یکی از ظرفیت‌هایی که ایجاد می‌کند توسعه مکانیزه کردن کشت است و در اراضی با قطعات فنی و اقتصادی مناسب فرآیند مکانیزاسیون بهتر قابل اجرا است؛ خاطرنشان کرد: تلاش شده تا تسهیلاتی که برای مکانیزاسیون اعطا می‌شود به این سمت و سو سوق یابد و کشاورزانی که به سمت یکپارچه‌سازی اراضی می‌روند در اولویت تسهیلات مکانیزاسیون باشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با تأکید بر اینکه در زمینه یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی نیازمند مشوق‌های قوی‌تر و جدی‌تر هستیم گفت: علی رغم قوانین در حوزه زمین، اما متأسفانه با فرآیند و روندی سریع در خرد شدن اراضی و و خارج شدن اراضی از حیث فنی و اقتصادی و قطعات مناسب مواجه هستیم و از این رو نیازمند مشوق جدی‌تر هستیم تا از خرد شدن اراضی جلوگیری شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار