طرح آب‌رسانی به قشلاق‌های عشایر استان مرکزی به بهره‌برداری رسید

طرح آب‌رسانی به ۱۴ منطقه قشلاقی عشایر استان مرکزی با هزینه ۹۴ میلیارد ریالی از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور و ارزش افزوده به این استان به بهره‌برداری رسید.

طرح آب‌رسانی به ۱۴ منطقه قشلاقی عشایر استان مرکزی با هزینه ۹۴ میلیارد ریالی از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور و ارزش افزوده به این استان به بهره‌برداری رسید. این طرح روز یکشنبه با حضور مهدی میزبان معاون امور زیربنایی سازمان امور عشایر، معاون امور عمرانی استاندار مرکزی، جمعی مسوولان و مدیران این استان در منطقه عشایر خان کهریز شهرستان زرندیه به بهره‌برداری رسید.

رییس اداره امور عشایر استان مرکزی در آیین بهره‌برداری از این طرح گفت: مرحله سوم طرح آب‌رسانی به ۱۴ محله قشلاقی شهرستان زرندیه از مناطق از مناطق عشایری استان مرکزی با ۶۰ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور و هیات دولت به این استان و ۳۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ارزش افزوده احداث شده است.

روح الله نظامی یادآور شد: در این مرحله از طرح ۱۷ کیلومتر شبکه توزیع آب شرب در ۱۴ منطقه قشلاقی زرندیه و سه مخزن ۵۰ و ۷۰ متر مکعبی ذخیره آب مورد نیاز ساکنان در قشلاق های موسی‌لو، فولادلو و گل چشمه این شهرستان احداث شده است.

وی افزود: با اجرای این طرح ۲۰۰ خانواده عشایری استان مرکزی ساکن در شهرستان زرندیه با جمعیت حدود ۲ هزار نفر به همراه ۱۵۰ هزار راس دام های آنان از آب شرب بهداشتی و پایدار بهره‌مند شدند.

وی گفت: پیش از این مرحله، عشایر استان مرکزی در ۲ مرحله عملیات اجرایی شامل حفر ۲ حلقه چاه عمیق و احداث ۱۸ کیلومتر خط پمپاژ و انتقال آب تا مخازن ذخیره را اجرا کرده بود.

وی خاطر نشان کرد: در جریان سفر رئیس جمهور و هیات دولت به استان مرکزی در سال ۱۴۰۱ برای توسعه زیر ساخت های عشایر این استان حدود ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب شده که ‌۸۵۰ میلیارد ریال از این مبلغ برای اجرای طرح های آب‌رسانی است.

نظامی گفت: تا کنون از کل اعتبارات مصوب ۶۰ میلیارد ریال تخصیص یافته که با توجه به اهمیت و ضرورت، تمام آن برای اجرای طرح های آب‌رسانی در ۱۴ محله عشایر شهرستان زرندیه هزینه شده است.

عشایر استان مرکزی با ۷۶۳ خانواده حدود چهار هزار نفر جمعیت دارد و ۹۰ درصد این قشر در شهرستان های ساوه و زرندیه و ۱۰ درصد نیز در شهرستان های خمین و دلیجان فعالیت می کنند.

عشایر استان مرکزی با جمعیت دامی ۳۵۰ هزار راسی سهم ۲۵ درصدی در تامین گوشت قرمز و لبنیات استان دارند که میانگین جمعیت دامی برای هر خانواده عشایری در کشور ۱۹۰ راس بوده که این شاخص در استان مرکزی ۲۹۰ راس است.

«مهدی میزبان» معاون امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران پس از بهره برداری از این طرح در شورای عشایر استان مرکزی که با حضور معاون استاندار و برخی مدیران کل دستگاه های اجرایی این استان در منطقه عشایری «خان‌کهریز» زرندیه شرکت کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.