چطور کودکانی بسیار باهوش تربیت کنیم؟

داشتن ذهن کنجکاو، توسعه یافته و منضبط، در بیشتر فعالیت‌های انسانی، از مدرسه گرفته تا کار و روابط یک مزیت است.

 بر اساس یافته‌های تحقیقاتی کنونی در مورد هوش و مغز، به کمک برخی رفتار‌ها و اقدامات درست، می‌توان هوش کودکان را بهبود داد.

در این نوشتار چند نکته خواهید دید که کمک‌تان می‌کنند کودکانی بسیار باهوش تربیت کنید.

همه چیز با شما شروع می‌شود

مراقب خودتان باشید تا بتوانید از فرزندتان به خوبی مراقبت کنید. وقتی به این درک رسیده باشید که شکست مشکلی ندارد و از اشتباهات خود به عنوان فرصت‌های یادگیری استقبال می‌کنید، از هر نظر به رشد کودک تان کمک خواهید کرد. کودک‌تان از سنین پایین خواهد دید که واکنشی بسیار آرام و منطقی در برابر شکست دارید و به این ترتیب متوجه می‌شود در شرایطی که اوضاع خوب پیش نرفته است باید تلاش بیشتری به خرج دهد یا مسیر حرکت را تغییر دهد.

در عمل محبت فراوان به فرزندتان نشان دهید

قابل اعتماد و به طور مداوم گرم باشید. در تعاملات‌تان با او مهربان و صبور باشید. اجازه بدهید فرزندتان در آرامش تمام به فعالیت‌هایی که موجب پرورش ذهن او می‌شوند، بپردازد.

به سؤالات فرزندتان پاسخ دهید، به کنجکاوی‌های او توجه کنید، به نگرانی‌های او توجه کنید. زمانی که قصد دارد چیزی برای‌تان بگوید، لحظه‌ای کار را کنار بگذارید و تنها حرف او را گوش بدهید.

به او اطمینان دهید که زمان زیادی برای بازی وجود دارد

به یاد داشته باشید که بازی مخصوص دوران کودکی است و برای رشد مغز کودک خردسال شما (حداقل تا هفت سالگی) ضرورت دارد. زمان بازی در فرآیند هوشمند شدن تاثیر بسیار مثبتی دارد و ابدا نباید تصور کنید که وقت فرزندتان به جای درس خواندن بابت بازی کردن تلف شده است.

تمام حواس کودک تان را تحریک کنید

از بدو تولد به بعد، به فرزندتان فرصت بدهید که از تمام حواس خود استفاده و اکتشاف کند. زمانی که به نظر می‌رسد به چیزی علاقه خاصی دارد، به او کمک کنید راه‌هایی برای یادگیری بیشتر در مورد آن بیابد.

مدل سازی و نحوه مدیریت احساسات را به او آموزش دهید

تعدیل هیجان، کنترل بر خویشتن، تلاش و پشتکار، همه و همه برای موفقیت در هر زمینه‌ای از زندگی مهمتر از IQ هستند. تکنیک‌های آرام‌سازی مانند تنفس آگاهانه را به فرزندتان بیاموزید و اطمینان حاصل کنید که او تعادل کافی در زندگی خود دارد مثلا باید زمانی را در طبیعت سپری کند و زمان‌هایی را به رویاپردازی اختصاص دهد یا زمانی را برای درس و زمانی را برای بازی با همسن و سال‌هایش بگذارد.

به رشد جسمانی فرزندتان توجه کنید

اطمینان حاصل کنید که کودکتان غذای مقوی، خواب کافی و تمرینات بدنی زیاد ترجیحاً در فضای باز دارد. همه این‌ها برای رشد و هوشمندی فرزندتان اهمیت بسیار زیادی دارند.

خلاقیت نه تنها یادگیری را زنده می‌کند، بلکه وسیله‌ای عالی برای درمان عاطفی و ابراز وجود است. لزومی هم ندارد برای خلاقیت به دنبال اتفاقات و کار‌های عجیب و غریب باشید. کافیست گاهی از روتین همیشگی خارج شوید یا کار‌ها را متفاوت از همیشه انجام بدهید.

تا چه سنی می‌توان به پرورش هوش کودک کمک کرد؟

همه این کار‌ها را از بدو تولد فرزندتان انجام دهید تا هوش او را پرورش دهید. اما اگر فرزند شما پنج یا ده یا پانزده ساله است و شما این کار‌ها را انجام نداده اید، باز هم اشکالی ندارد. یافته‌های اخیر روی مغز نشان می‌دهد که امکان و فرصت قابل توجهی برای تغییر و تکامل مغز در طول عمر، از طریق مکانیسمی به نام پلاستیسیته عصبی وجود دارد. از بدو تولد تا پیری، مغز زمانی رشد می‌کند که با دنیا تعامل می‌کنیم، زمانی که درگیر فعالیت‌هایی می‌شویم که معنادار و هدفمند هستند، و زمانی که خود را برای ادامه یادگیری به چالش می‌کشیم.

شاید با خواندن بسیاری از این موارد شگفت زده شدید و به این فکر می‌کنید که آیا واقعا این کار‌ها به پرورش هوش فرزندتان کمک می‌کند؟ واقعیت این است که اگر به فرزندتان عشق بورزید، با او مهربان و صبور باشید، مطمئن شوید که زمان زیادی برای بازی دارد و به اندازه کافی می‌خوابد و مواردی از این دست که ظاهرا ساده هم هستند، در رشد و پرورش او بسیار اثرگذار خواهید بود.

منبع: خبرنامه 

برچسب ها: کودکان ، هوش ، حافظه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار