افزایش جوجه ریزی تنش بازار مرغ را کاهش داد

بسیاری از دست اندرکاران صنعت طیور اذعان می کنند که با توجه به سیاست افزایش جوجه ریزی در ماه های اخیر، بازار مرغ به رغم ازدیاد مصرف به آرامش رسیده است.

در ابتدای امسال بازار مرغ در پی کاهش جوجه ریزی فروردین با التهاباتی روبرو شد به طوری که نرخ هرکیلو مرغ به بالای ۱۰۰ هزارتومان رسیده بود که خوشبختانه با سیاست وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر واردات تخم مرغ نطفه دار و افزایش جوجه ریزی ها، آرامش به بازار مرغ بازگشت. بنابر آمار طی ماه های اخیر ۱۳۰ تا ۱۳۶ میلیون قطعه جوجه ریزی در واحدهای مرغداری صورت گرفت که این حجم جوجه ریزی با ۸۵ میلیون قطعه جوجه ریزی فروردین قابل مقایسه نیست‌ که  نتیجه این امر منجر به عرضه مرغ کمتر از نرخ مصوب در بازار شده است.

آمارها حاکی از آن است که تا چندسال گذشته ایران هفتمین تولیدکننده صنعت طیور در دنیا بود که در شرایط کنونی پتانسیل تولید ۳ تا ۳ میلیون و ۲۰۰ هزارتن مرغ در کشور وجود دارد که به سبب مازاد ظرفیت واحدهای تولیدی بر نیاز کشور، نیازی به واردات مرغ نداریم.  بنابر آمار ماهانه ۲۷۰ هزارتن گوشت مرغ در کشور تولید می شود که این میزان جوابگوی نیاز کشور است. طی ماه های اخیر حجم جوجه ریزی در بازار افزایش یافته است که در نتیجه با افزایش میزان تولید، مشکلی در عرضه نداریم.

بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که قیمت کنونی هرکیلو مرغ گرم در سطح بازار ۷۰ تا ۷۳ هزارتومان، ران مرغ ۷۳ تا ۷۵ هزارتومان، سینه ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزارتومان وفیله ۱۸۰ تا ۱۹۰ هزارتومان بوده که نسبت به ماه های اخیر کاهش چشمگیری داشته است.

 سرانه مصرف مرغ به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزارتن رسیده است

در ادامه ارسلان قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون گفت: طبق آمار صنعت مرغ حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد وابسته به واردات است که برای حل این معضل باید تمهیداتی اتخاذ کرد.  همکاران حلقه های مختلف صنعت طیور با یکدیگر هماهنگ نیستند و به عبارتی تضاد منافع فراوانی بین تولیدکنندگان جوجه یک روزه، تخم مرغ نطفه دار تا کشتارگاه وجود دارد. با توجه به جایگزینی گوشت مرغ ناشی از گرانی گوشت قرمز در سبد خانوار و مشکلات تامین ارز نهاده های دامی در پی تحریم های ظالمانه همگی عوامل منجر به نوسان قیمت مرغ در بازار شده است.

رئیس کمیسیون اتاق تعاون با بیان اینکه ظرفیت صنعت طیور بیش از ۳ میلیون تن است، افزود: با توجه به نیاز سالانه ۲ تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزارتن مرغ در کشور، پتانسیل صادرات به بازارهای هدف و مثبت شدن تراز صنعت طیور وجود دارد.  بنابر آمار قبل از اصلاح نظام یارانه، سرانه مصرف مرغ یک میلیون و ۶۰۰ تا یک میلیون و ۷۰۰ هزارتن بود که در پی گرانی گوشت قرمز، ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزارتن سرانه مصرف گوشت مرغ افزایش یافته است.

بنابر آمار وزارت جهاد کشاورزی سالانه ۲.۵ تا ۲.۷ میلیون تن گوشت مرغ در کشور تولید و به بازار داخلی عرضه می‌شود.

 اصلاح قیمت مرغ امری ضروری است

همچنین پرویز فروغی دبیر کانون پرورش دهندگان مرغ گوشتی گفت: با توجه به افزایش هزینه های تولید، نرخ منطقی هرکیلو مرغ بالای ۶۰ هزارتومان است که برای حفظ صنعت مرغ گوشتی کشور، قیمت مرغ زنده باید اصلاح شود، در غیر این صورت تولیدکنندگان از چرخه تولید خارج می شوند. ماهانه ۱۱۰ تا ۱۱۵ میلیون قطعه جوجه ریزی مورد نیاز کشور است بنابر برنامه وزارت جهاد ماهانه ۱۴۵ میلیون قطعه جوجه ریزی باید صورت گیرد که این حجم تولید مازاد بر نیاز کشور است.  با توجه به حجم جوجه ریزی ماه های اخیر، کمبودی در عرضه مرغ نداریم.  با توجه به مازاد عرضه مرغ، پشتیبانی امور دام باید وارد میدان شود و اقدام به خرید مرغ مازاد کند، اما تا زمانیکه نرخ خرید اصلاح نشود، مرغدار رغبتی به توزیع ندارد.  در هیچ جای دنیا قیمت دستوری معنایی ندارد و قیمت‌گذاری تمامی کالا‌ها باید بر مبنای مکانیزم عرضه و تقاضا صورت گیرد.

بنابر آمار در شهریور و مهر ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفت که به طور متوسط با تولید ۲.۵ کیلو، ماهانه ۲۷۰ هزارتن مرغ در کشور تولید می شود.

مرغ کمتر از نرخ مصوب عرضه می شود

علی ابراهیمی مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: نرخ کنونی هرکیلو مرغ زنده درب مرغداری ۵۲ تا ۵۸ هزارتومان است که با نرخ تمام شده تولید و احتساب سود منطقی مرغدار ۲ تا ۸ هزارتومان اختلاف دارد. با توجه به توازن عرضه و تقاضا طی ۲ ماه اخیر، قیمت مرغ هیچ گونه تغییری نداشته است.  بنابر آمار طی ماه های اخیر ۱۳۰ تا ۱۳۶ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفت که با استمرار روند کنونی جوجه ریزی نه تنها کمبودی در بازار نخواهیم داشت، بلکه پشتیبانی امور دام برای خرید مازاد باید وارد میدان شود.  بنابر آمار در خرداد امسال به منظور تنظیم بازار، ماهانه یک تا سه میلیون قطعه تخم‌مرغ نطفه‌دار و جوجه یکروزه وارد کشور شد که در پی افت قیمت مرغ زنده و  جوجه یکروزه در شهریور و مهرماه واردات متوقف شده است. در بازار رقابتی مرغ، قیمت تابع مکانیزم عرضه و تقاضاست، از این رو قیمت گذاری دستوری باید حذف شود.

در حال حاضر مرغ یکی از پروتئین های پرتقاضا در سبد مصرفی خانوار محسوب می شود که خوشبختانه با سیاست های وزارت جهاد مبنی بر واردات تخم مرغ نطفه دار و جوجه یک روزه نه تنها کمبودی در عرضه نخواهیم داشت، بلکه به سبب میزان تولید نگران افت قیمت مرغ و مازاد تولید روی دست مرغداران هستیم که انتظار می رود پشتیبانی امور دام وارد میدان شود و بخشی از مرغ تولیدی را به منظور ذخایر استراتژیک خریداری کند و بخش دیگر هم صادر شود تا تراز صنعت طیور مثبت شود‌.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۳۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۲۸ مهر ۱۴۰۲
حسن روحانی خدا حفظت کنه هرجا هستی کجایی ببینی چند شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۲۸ مهر ۱۴۰۲
منکه مرغ رو دیروز کیلویی 77 خریدم حالا کجا 73 تومن هست فقط مسیولین میدانند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۲۸ مهر ۱۴۰۲
مرغ فعلا در فارس بین ۸۷ تا ۹۱ هست و قراره در یکی دو هفته دیگر افزایش یابد و به ۱۲۰ برسد
United States of America
ناشناس
۱۰:۵۶ ۲۸ مهر ۱۴۰۲
خودمون خوبیمممممممم که همسایه موننننن خوب خوبیبییی از خودمون همسایه ما چون خونش پلیتتتتت ندار ماشینشو پارک میکنه جلو خونه ما حالا دلم میخواست ما بودیممممم خون به پا میکرد نمیذاشت ببخشید اینو اینجا میگم ربطی به موصوع مرع شماها نداره فقط خواستم بدونید که نمیخوام بگم آدم خوبیم خیلیم بدم خیلی گناه کارم از همه آدم ها گناه کار ترم مثلا مثه شهر هاییییی بزرگ که جلو خونه شون ماشینشون پارک میکنن همسایه ش چرخ ماشینشو پنچر مبکنننن اما ما اینحورررر نیستیم هر کس دیگه جایییی ما بود خون به پا میکرد با این همسایه هایییی نادون ما خودمون خوبیییم خوبی از خودمون لطفا این ثبت کنید که مردم بدوننننننن نمیخوام تعریف خودوممممم بدم هر وقتم بخوام بریم خربد به همسایه مون میگیم لطفا ماشینتون بزنید کنار که ما میخوامیم بریم بیرون اونم میگه چشم
United States of America
ناشناس
۱۰:۴۰ ۲۸ مهر ۱۴۰۲
خودمون خوبییییم که همسایه مون خوب خوبییی از خوودموم همسایه ما چون خونش پلیت نداره یعنی سایه بون نداره ماشین شو جلو در خونه ما پارک میکنه دلم میخواست هون بود ما جلو خونشششش پارک میکرددیم خون را میانداخت دعوا میکرد باهامون درست مثه تو شهر هاییی بزرگ که همسایه میاد چرخ ماشین همسایه رو که جلو خونش پارک کرده پنچر مبکنه اما ما نامرد نیسیم ما وجدان داریم ببخشید که اینو اینجا گفتم که ربطی همبه موصوع مرغ نداره خواهشا ثبت ششش کنید که مردم بدوننن ببخشید نمیخوام تعریف خودوم بدم ادم خوبیم نیستم گناه کارم از همه ادم ها گناه کار ترم اما گفتم بدونید که خون به پا نمیکنم بگم چرا ماشینتو جلو خونه ما پارک کردید هر وقتم بخوام برم خرید بش میگم لطفا امروزبزنید جلو خونه خودتون چون ما میخوام بریم خرید اونم میگه چشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۲۸ مهر ۱۴۰۲
عدم برنامه‌ریزی پایدار در صنعت مرغداری گوشتی باعث شده که منابع ملی بسیار زیادی اتلاف شود !!!
در حالیکه پتانسیل‌های تولید جوجه گوشتی ، ماهیانه 150 میلیون قطعه در کشور وجود دارد ،، در اثر سیاستهای اشتباه در سال 1400 و 1401 و حذف زودتر از موعد مقرر گله های مرغ مادر ، در چند ماه اخیر مجبور به واردات ماهیانه 70 میلیون تخم مرغ نطفه دار شده ایم!!! و....
Iran (Islamic Republic of)
تولید کننده مرغ گوشتی
۰۹:۵۱ ۲۸ مهر ۱۴۰۲
خوبه که به نظرات تولید کنندگان توجه بشود.اول کیفیت جوجه یکروزه تولیدی در کشور افتضاح است و با ضریب تبدیل پایین باعث هدر رفت منابع و افزایش قیمت تمام شده میشود.دوم قیمت همین جوجه یکروزه معیوب از قیمت جهانی بالاتر است.سوم کیفیت کنجاله سویا وارداتی افتضاح و دارای پروتیین زیر چهل درصد است که خود باعث افزایش طول دوره پرورش و پایین امدن ضریب تبدیل میشه.چهارم کیفیت واکسن و آنتی بیوتیک ها هم چنگی به دل نمیزنه.پنجم ذرت های موجود در بازار هم کیفیت پایین و دارای سم آفلاتوکسین است.حالا مصرف کننده عزیز من تولید کننده چطوری با قیمت جهانی رقابت کنم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۲۸ مهر ۱۴۰۲
عزیزم ! لطفا در بیان مطالب دقت کن
ضریب تبدیل پایین که خیلی خوبه !!!
منظورت ضریب تبدیل بالا و غیر اقتصادیه ؟!
Iran (Islamic Republic of)
تولید کننده مرغ گوشتی
۱۲:۰۶ ۲۸ مهر ۱۴۰۲
منظور من از ضریب تبدیل پایین "عدد نبود.یعنی تولید گوشت از نهاده کمتر از استانداردجهانی هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۲۸ مهر ۱۴۰۲
در کنار تولید مرغ باید واردات هم باشد تا یک دفعه بدلیل کمبود جوجه ریزی و سیاه بازی مرغداران برای کسب سود غیر منطقی شاهد پرواز قیمت مرغ نباشیم .
Iran (Islamic Republic of)
تولید کننده مرغ گوشتی
۱۱:۰۰ ۲۸ مهر ۱۴۰۲
تولید کننده سیاه باز نیست.وقتی قیمت تمام شده از قیمت فروش کمتر باشه تولید کننده متضرر و تولید کم میشه و گران میشه.ما نیاز به ثبات بازار داریم