معاون وزیر میراث فرهنگی:

کلات پارک موضوعی فرهنگ ایران زمین است

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: کلات پارک موضوعی بزرگ فرهنگ ایران زمین است که در این منطقه ادبیات فردوسی، زیبایی‌های زمین‌شناسی، علم و خرد تجلی یافته است.

مریم جلالی معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: اکنون زمینه معرفی هنر‌های دستی شهرستان کلات خراسان رضوی به بازار‌های جهانی فراهم شده و در مسیر پیشرفت قرار دارد.

او افزود: در این راستا زمینه معرفی رشته‌های نواربافی و ابریشم‌بافی ۲ شهر «لائین و زاوین» و نیز گلیم روستای «آغداش» در شهرستان کلات از طریق رایزنان فرهنگی به بازار‌های جهانی فراهم شده است.

معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: بیان ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی شهرستان کلات به تنهایی کافی نیست، بلکه باید به توضیح، تشریح و اقدام برای معرفی این ظرفیت‌ها پرداخت.

جلالی با اشاره به اینکه هنر‌های دستی شهرستان کلات تشنگانی در آن سوی مرز‌ها دارد، بیان کرد: اعلام هفته فرهنگی کلات در کاخ نیاوران یا سعدآباد با هدف ارائه و معرفی دستاورد‌های فرهنگی شهرستان کلات برای اتصال این دستاورد‌ها به اقتصاد در دستور کار است.

او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه زنان روستایی و عشایر توانمند هستند، تصریح کرد: توانمندسازی به معنای اتصال حوزه‌های ظرفیتی به یکدیگر است که باید از این بخش رفع موانع شود.

معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تاکید کرد: زنان روستایی این قابلیت را دارند که بار دیگر پرچمدار در حوزه صادرات غیرنفتی بوده و برای این منظور باید به بازار‌های جهانی متصل شوند.

جلالی، زنان روستایی و عشایری را نمادی از آواها، نواها، قصه‌ها، دست پروده‌ها و روح بخشی به زندگی دانست و اظهار کرد: روستا یک جغرافیا نیست بلکه یک فرهنگ و زمینه برای رشد است و در این میان شهرستان کلات با وجاهت تاریخی سربندی بر پیشانی ایران زمین است.

او سهم زنان روستایی در تولید را بالاترین در مناطق روستایی دانست و افزود: باید به سمت توسعه خانواده محور حرکت کنیم و در این نقطه است که زنان روستایی با نقش‌های متفاوت خواهرانه، زنانه، مادرانه و همسرانه خود بیشترین نقش را می‌توانند در این زمینه ایفا کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار