گسترش چتر استاندارد بر فعالیت آلومینیوم‌سازی اراک

مدیرکل استاندارد استان مرکزی با بیان اینکه چتر نظارتی این اداره‌کل بر فعالیت شرکت آلومینیوم سازی اراک گسترده شده است، گفت: ۹۰ درصد برنامه تکلیفی برای بازرسی از این شرکت توسط بازرسان در سال جاری انجام شد.

سید سعید میرنظامی مدیرکل استاندارد استان مرکزی گفت: ۱۰ درصد باقی مانده شامل مشاهده میدانی است که توسط بازرسان و مسئولان اداره کل استاندارد استان مرکزی و شرکت ایرالکو اراک انجام می‌شود.

وی ادامه داد: برخی مشکلات زیست محیطی در این شرکت وجود دارد که مربوط به یک روز و یک ماه نیست، بلکه مربوط به تاخیر در اجرای مصوبات طرح آلودگی هوا در سال‌های گذشته‌ است و باعث شده تا بخش زیادی از بازرسی‌ها از این شرکت صورت گیرد.

مدیرکل استاندارد استان مرکزی خاطرنشان کرد: واحد آندسازی شرکت ایرالکو باید از محل کنونی به خیرآباد اراک منتقل شود که این مهم با تاخیر انجام شده و با توجه به پیشرفت طرح، انتقال این واحد در آینده نزدیک، دور از انتظار است.

میرنظامی با یادآوری ورود اداره کل استاندارد استان مرکزی به مسایل زیست محیطی سه شرکت ایرالکو، املاح معدنی و نیروگاه حرارتی شازند، گفت: پیگیری انجام استاندارد در ۲ شرکت باقی مانده نیز تا پایان سال جاری انجام می‌شود.

وی ادامه داد: نتایج اقدامات اداره‌کل استاندارد استان مرکزی در شرکت ایرالکو پس از انجام نظارت‌ها در اختیار خبرنگاران قرار می‌گیرد.

مدیرکل استاندارد استان مرکزی اضافه کرد: یک شرکت لبنی شهرستان اراک، شیرکم چرب را با برچسب شیر پرچرب به بازار عرضه می‌کرد که اداره‌کل استاندارد استان در این حوزه ورود کرد و در راستای حمایت از مصرف کنندگان، تا سرانجام رسیدن نتیجه این مهم را پیگیری می‌کند.

میرنظامی گفت: اداره‌کل استاندارد استان مرکزی در راستای رسیدگی به تجهیزات تفریحی استان نیز چند گام را تعریف کرده و در گام نخست رفع مشکل تجهیزات تفریحی بحرانی را در دستور کار خود قرار داده و اکنون هیچگونه تجهیزات تفریحی بحرانی در استان وجود ندارد.

وی ادامه داد: اداره‌کل استاندارد استان مرکزی در زمینه تدوین استاندارد جزو سه استان برتر کشور قرار دارد.

رئیس اداره نظارت بر اجرای استاندارد اداره‌کل استاندارد استان مرکزی نیز در این نشست گفت: یک فقره ابطال و سه فقره کد طلا در مدت یک‌سال گذشته در این استان انجام شده‌است.

مریم سادات قدرت افزود: ۴۸ بازرسی در مدت یک سال گذشته از مصنوعات طلای استان مرکزی انحام شده که ۳۴ نمونه‌برداری از واحدها انجام و ۱۳ عدم انطباق صادر شده‌است.

وی ادامه داد: ۳۷ مصنوعات طلای بدون کد جمع آوری و واحد صنفی به کمیسیون ماده ۴۲ این اداره کل معرفی شده‌اند.

رئیس اداره نظارت بر اجرای استاندارد اداره‌کل استاندارد استان مرکزی خاطر نشان کرد: در راستای آگاهی مردم از کد استاندارد طلا، برچسبی توسط این اداره کل تهیه و به درب ورودی طلا فروشی‌ها نصب شده‌است.

قدرت، از بازرسی سیلندرهای گاز اکسیژنه مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان مرکزی خبرداد و افزود: یک‌هزار و ۴۵۴ بازرسی از سیلندرهای اکسیژن این مراکز انجام شده و ۶۰۳ سیلندر بدون تست مشاهده شده‌است.

وی اظهار کرد: یک‌هزار و ۶۶۱ بازرسی نیز در مرحله دوم در مدت یک‌سال گذشته از مراکز درمانی استان مرکزی انجام شد و ۱۱۰ سیلندر بدون بازرسی مشاهده شد که تعداد این سیلندرها در حال کاهش‌است.

رئیس اداره نظارت بر اجرای استاندارد اداره‌کل استاندارد استان مرکزی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی این استان متعهد شده سیلندرهای اکسیژن واحدهای درمانی را از مراکز دارای نشان استاندارد تهیه کند.

قدرت اظهار کرد: بر اساس مصوبه آخرین نشست شورای استاندارد استان مرکزی، مقرر شد این اداره کل در مسایل زیست محیطی شرکت‌های ایرالکو، املاح معدنی و نیروگاه حرارتی شازند ورود کند.

وی تصریح کرد: در سه حوزه تکنولوژی، پسماند و آلایندگی هوای این شرکت‌ها اداره‌کل استاندارد استان مرکزی ورود پیدا کرده‌ است.

رئیس اداره نظارت بر اجرای استاندارد اداره‌کل استاندارد استان مرکزی افزود: شرکت ایرالکو ماده هفت، ۱۰ و ۱۲ در خصوص آلایندگی هوا را رعایت کرده‌ و این شرکت در خصوص قانون هوای پاک به دلیل مسائل تحریمی و تجهیزات که نیاز به ورود دارند به طور کامل رعایت نشده‌است.

قدرت با بیان اینکه، شرکت ایرالکو جرایم آلایندگی را در مدت پنج سال اخیر پرداخت کرده‌است، گفت: این شرکت در مدیریت پسماند ضعیف عمل کرده و نیاز است اقدامات اصلاحی در این حوزه انجام شود.

رئیس اداره نظارت بر اجرای استاندارد اداره کل استاندارد استان مرکزی خاطر نشان کرد: چند سامانه آلایندگی هوا در راستای کاهش آلایندها در شرکت ایرالکو اراک مستقر شده‌است.

قدرت یادآور شد: ۲ هزار و ۶۱۹ بازرسی، چهار هزار و ۳۱۳ مورد نمونه برداری و چهار هزار و ۴۵۴ آزمون در مدت یک‌سال گذشته از محصولات تولیدی استان انجام شده‌است.

وی ادامه داد: ۶ هزار و ۴۳۹ مورد بازرسی نیز در مدت یکسال گذشته در راستای اجرای طرح طاها از واحدهای عرضه استان مرکزی صورت گرفت.

رئیس اداره نظارت بر اجرای استاندارد اداره‌کل استاندارد استان مرکزی اضافه کرد: سازمان استاندارد تنها مرجع صدور نشان حلال در کشور است و در مدت یکسال گذشته، ۱۱۹ بازرسی از واحدهای متقاضی دریافت این نشان انجام شده و ۶۰ نشان صادر و بقیه در دست بررسی‌است.

قدرت گفت: یک‌هزار و ۷۴۷ بازرسی از آسانسورهای استان مرکزی نیز انجام شده که ۹۳۷ تاییدیه برای نخستین بار برای آسانسورها صادر شده‌است.

وی ادامه داد: ۹۴۶ بازرسی در یک سال گذشته از واحدها و تجهیزات تفریحی استان مرکزی صورت گرفت این استان جزو استان‌های کم حادثه در کشور است.

رئیس اداره نظارت بر اجرای استاندارد اداره‌کل استاندارد استان مرکزی ادامه داد: ۶۰ بازرسی و تست از جایگاه‌های سی ان جی استان انجام شده‌ و ۴۷ تاییدیه استاندارد برای این جایگاه‌ها صادر شده‌ و جایگاه‌هایی که دارای نواقص بودند برای قطع گاز به شرکت نفت معرفی شده‌است.

قدرت افزود: مقرر شده شرکت‌های پرکُنی سیلندر گاز مایع، سیلندرها و شیرهای غیراستاندارد را معدوم سازی کنند.

وی اظهار کرد: ۹۱ واحد مشمول پروانه انرژی با ۱۰۴ بازرسی انجام شده، ۶۸ پروانه انطباق نیز صادر شده و ۳۶ واحد عدم انطباق کسب کرده‌اند.

اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان مرکزی در تاریخ ۲۹ بهمن ماه ۱۳۶۴ بنا بر پیشنهاد استاندار وقت استان و موافقت مسئولان موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، در اراک تاسیس شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.