بیماری‌های ریوی از مهم‌ترین عوامل مرگ و میر در جهان/ آثار کووید تا سال‌ها باقی می‌ماند

رئیس انجمن ریه ایران گفت: با وجود کرونا، هنوز ایسکمی، سکته مغزی و بیماری‌های ریوی در صدر علل مرگ و میر هستند.

مصطفی قانعی، رئیس انجمن ریه ایران در افتتاحیه کنگره بین‌المللی ریه و مراقبت‌های ویژه، ضمن ابراز تأسف و بیان تسلیت بابت کشتار بی رحمانه غیرنظامیان در بیمارستان المعمدانی غزه گفت: ما باید در راستای عوامل مختلفی چون تشخیص و درمان بیماری‌های ریوی حرکت کنیم.

او با تاکید بر لزوم رشد و ارتقای جایگاه ریه در کشور گفت: زمانی که ۱۰ علت اصلی مرگ را از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ بررسی می‌کنیم، شاهد آن هستیم با وجود آنکه کرونا خیلی جدی بوده است هنوز هم ایسکمی، سکته مغزی و بیماری‌های ریوی در صدر علل مرگ و میر هستند و در رده های چهارم تا دهم عفونت های دستگاه های تحتانی ریه هستند.

قانعی افزود: در مقایسه ایران با جهان شاهدیم که چندان تفاوتی بین آمار ایران و جهان وجود ندارد. بیماری‌های انسدادی مزمن ریوی بالغ بر ۲۹۲ میلیون نفر را در جهان تحت تاثیر قرار داده است. با توجه به اینکه آمار این بیماری‌ها در کشورهای توسعه یافته کاهش پیدا می‌کند پس می‌توان گفت پیشرفت و توسعه در جلوگیری از بیماری و درمان آن نقش دارد.

رئیس انجمن ریه ایران اشاره کرد: طبق آمار ارائه شده توسط سازمان جهانی بهداشت، آلودگی هوای آزاد در سال ۲۰۱۹ منجر به مرگ بیش از ۴.۹ میلیون نفر و از دست دادن ۱۴۷ میلیون زندگی سالم در جهان شده است.

او ادامه داد: براساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت، در سال ۲۰۲۲ آلودگی هوای آزاد و هوای داخل، سالیانه به بیش از ۷ میلیون مرگ زودرس در جهان منجر خواهد شد.

قانعی توضیح داد: آلودگی هوای آزاد، ترکیبی پیچیده از آلاینده‌ها است و ذرات جامد با قطر آیرودینامیکی کمتر و مساوی ۲.۵ میکرومتر می‌توانند به ریه نفوذ کنند و سبب ایجاد تاثیرات جدی از طریق استرس اکسیداتیو و مسیرهای التهابی شوند.

او گفت: ۷۵ هزار مرگ منتسب به آلودگی هوا در کشور داریم. سهم داروهای بیماری تنفسی از کل بازار دارویی کشور در ۱۴۰۰، نسبت به سایر بیماری‌ها کمتر بوده است. لازم است در تامین دارو و تجهیزات کار‌ کنیم تا بار بیماری را کم کنیم. رسالت انجمن ریه این است که در این مسائل ورود کند.

حیدرنژاد، دبیر علمی کنگره بین‌المللی ریه گفت: مشکلی که کووید ایجاد کرد دو جنبه داشت: یکی متوجه شدیم چه اندازه در مقابل حوادث و سوانح ناگهانی آماده هستیم و دوم ما را از نظر اخلاقی وارد یک مقوله کرد که علم چیست و شبه علم چیست.

او گفت: کووید سیستم ایمنی را طوری به هم ریخته که عوارض آن یک تا چند سال ممکن است ادامه دار باشد.

حیدرنژاد تاکید کرد: شرایط پزشکی مشکل است اما این‌ها نباید ما را از اخلاق بازدارد.

دبیر علمی کنگره بین‌المللی ریه و مراقبت‌های ویژه توضیح داد: ریزگرد‌ها و ذرات ریزی که به چشم نمی آیند وارد ریه می شوند و باعث می‌شود سال‌های آینده مقوله‌های مختلفی در این باره داشته باشیم و لازم است به این موضوعات وارد شویم. پدیده ای که در فیلتر ماشین اتفاق می‌افتد در ریه ما هم اتفاق می افتد و اگر بیشتر از قدرت پالایش ریه باشد مشکل ایجاد می‌کند. 

او گفت: برنامه‌های کشور باید سلامت محور شود. در غیر این صورت نمی‌توان به این مسائل ورود کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار