لزوم تغییر ریل اقتصادی استان یزد به اقتصاد دانش بنیان

استاندار یزد گفت: رویکرد نخست برای حل مسئله اشتغال استان، توجه ویژه به بخش دانش بنیان‌ها است.

مهران فاطمی استاندار یزد در  نشست با دستیار ویژه رئیس جمهور و رئیس هیات مدیره بنیاد برکت و مدیرکل دفتر آینده پژوهی وزارت امور اقتصاد و دارایی با تاکید بر ضرورت تعریف سیاست‌های توزیع تسهیلات متناسب با نظام مسائل اشتغال استان ها، گفت: در پرتو رویکرد‌های مورد پیگیری در سالیان گذشته و گسترش کارخانجات در استان، نرخ بیکاری مردان به کمتر از پنج درصد رسیده است. 

او با بیان اینکه در ابتدای دولت سیزدهم نرخ بیکاری بانوان در استان یزد ۳۱ درصد بود، افزود: با وجود کاهش نرخ بیکاری بانوان استان به ۲۶ درصد طی دو سال اخیر، اما کماکان نسبت به وضع موجود راضی نیستیم. 

استاندار با اشاره به آمار فارغ التحصیل دانشگاهی بیکار در استان، خاطرنشان کرد: با این حساب، مهمترین مسئله در اشتغال استان، مسئله اشتغال بانوان و فارغ التحصیلان دانشگاهی است. 

او با اشاره به عزم جدی استان جهت تغییر ریل اقتصادی استان از "اقتصاد منبع محور" به "اقتصاد دانش بنیان" گفت: رویکرد نخست برای حل مسئله اشتغال استان، توجه ویژه به بخش دانش بنیان و حمایت از فعالیت‌های این زیست بوم است. 

فاطمی با تاکید بر ضرورت نگاه ویژه به حوزه اقتصاد دانش بنیان در اعطای تسهیلات، گفت: شرایط پرداخت تسهیلات برای فعالیت نخبگان و فارغ التحصیلان دانشگاهی در حوزه‌های علم و فناوری و دانش بنیان باید تسهیل شود.

او با بیان اینکه در ارائه تسهیلات اشتغالزایی باید به مباحث هویتی و فرهنگی استان توجه شود، اظهار داشت: با توجه به سبقه تاریخی یزد در صنعت نساجی و وجود منابع انسانی توانمند در این حوزه، در صورت تزریق سهمی از منابع ملی، شاهد تحولی بزرگ در استان و حتی کشور خواهیم بود. 

استاندار با اشاره به شاهکار‌های معماری بی نظیر موجود در کشور، تصریح کرد: عمده این بنا‌ها به صورت تک بنا وجود دارد، اما بافت تاریخی یزد تنها بافت خشتی بهم پیوسته کشور است که همچنان زندگی در آن جریان دارد.

او یزد را یکی از پنج شهر ثبت شده در فهرست میراث جهانی دانست و گفت: انتظار می‌رود در بخش گردشگری، با اختصاص سهمی از منابع ملی به این حوزه، حمایت ویژه‌ای از فعالیت‌های حوزه گردشگری و صنایع دستی شود.

استاندار یزد از «معدن»، «بافت تاریخی» و «منابع انسانی توانمند» به عنوان سه ثروت بزرگ استان یزد نام برد و تصریح کرد: انتظار می‌رود در اعطای تسهیلات، سر فصل‌های ویژه‌ای برای پروژه‌های تاثیرگذار بر صادرات غیر نفتی و توسعه اقتصاد ملی و منطقه‌ای دیده شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار