خدمات رایگان روانشناسی در مراکز بهداشتی ارائه می شود

مدیر گروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: خدمات روانشناسی مراکز بهداشت رایگان است و دغدغه مالی افراد را هم کم تر می کند.

علی بهرام نژاد در نشست خبری هفته سلامت روان گفت: در مراکز بهداشتی به ازای هر ۳۰ تا ۶۰ هزار نفر، یک روانشناس بالینی وجود دارد که همه خدمات مهارت‌های زندگی خودمراقبتی، مشاوره قبل ازدواج، مشاوره انفرادی و فرزند پروری را ارائه می‌دهد که در سال آینده تمام مراکز شهری و روستایی ما را پوشش خواهند داد.

 او  افزود: خدمات روانشناسی مراکز بهداشت رایگان است و دغدغه مالی افراد را هم کم‌تر می‌کند.

مدیر گروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: در حوزه معاونت بهداشتی، کار‌های پیشگیری، مثل: مهارت‌های زندگی، مهارت‌های فرزند پروری، حل مسئله در ارتباط، خود مراقبتی و فعالیت‌های مربوط به والدین نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ سال در مراکز بهداشتی انجام می‌شود.

او  افزود: فعالیت‌هایی مثل راه اندازه اپ مهک، فعالیت‌های مداخلات سوگ، غربالگری و شناسایی افسردگی نیز از دیگر فعالیت‌های حوزه بهداشت در حیطه سلامت روان است.

بهرام نژاد بیان کرد: در تمام دنیا اختلالات روانی رو به افزایش است؛ زیرا جوامع به سمت صنعتی شدن پیش رفته اند و دیدگاه‌های فردی و تعاملات کم تر شده است.

او در تشریح اختلالات روانی عصر صنعتی با اشاره به اینکه درگیری خانواده‌ها با فضای مجازی که بچه‌ها وارد می‌شوند، باعث ایجاد اختلالات روانی می‌شود، افزود: اعتیاد دیجیتال افزایش پیدا کرده و درگیری خانواده‌ها بیشتر شده است و دنیا یک دهکده کوچک شده که یک خبر در هر جای دنیا می‌تواند روی افراد تاثیر بگذارد.

مدیر گروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان به بیشترین اختلالات روانی در جامعه اشاره کرده و گفت: اضطراب، افسردگی و سومصرف مواد بیشترین اختلالات در جامعه هستند.

او  بیان کرد: دانش سلامت روان یک دانش جوان است به طوری که در سال‌های قبل، بیماری‌های عفونی و کشنده اولویت بودند و بعد از کنترل شدن آن‌ها سلامت روان مطرح شد و پایه‌های سلامت روان مدون از سال ۱۳۷۵ در کشور ما پایه گذاری شد.

بهرام نژاد گفت: انگ یا برچسبی که نسبت به اختلالات روانی وجود دارد باعث می‌شود مراجعه به روانپزشک و پذیرش بیماری و اختلال روانی کم‌تر صورت گیرد.

اخبار ضد و نقیض، باعث افزایش استرس به جامعه می شود

عبدالرضا صباحی، مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز با بیان اینکه اخبار ضد و نقیض در رسانه ها باعث افزایش استرس به جامعه می شود، گفت: اگر در رسانه اخبار ضد و نقیض باشد، تاثیر بیشتری بر سلامت روان دارد و همه موظف هستیم به سلامت روان کمک کنیم.

او افزود: بیماری‌های روانی از جمله: افسردگی و سوء‌مصرف موادمخدر، رتبه‌های بالایی دارند که هر چند موجب مرگ نمی‌شوند؛ اما یکی از دلایل مرگ تدریجی‌ است و باری که مشکلات روانی به خانواده‌ها وارد می‌کند، بیشتر از بیماری‌های جسمی است.

صباحی با بیان اینکه آدمیزاد یک وجود واحد است و ما به صورت تخصص او را مجزا می‌کنیم؛ بنابراین باید یک دید کل‌نگر به انسان داشت تا جامعه سالمی داشته باشیم، افزود: ما آدم هستیم و نمی‌توانیم فارغ از درد و رنج دیگران باشیم و برای اینکه بتوانیم موثر باشیم باید از خودمان شروع کنیم و جنبه‌های جسمی و روانی را مورد توجه قرار دهیم و بعد به دیگران بپردازیم.

نشست خبری هفته سلامت روان

او با بیان اینکه باید بیماری‌های روانی را بپذیریم و اختلالات روانی در واقع نوک کوه یخ است و اصل آن در زیر آب قرار دارد و دیده نمی‌شود، بیان داشت: بر اساس آخرین پیمایش‌های انجام شده، ۲۳ درصد افراد دارای اختلالات روانی و بیماری‌های روانی در کشور هستند که ۸۰ درصد بیمار نیستند؛ اما ممکن است یکسری علائمی داشته باشند که بر عملکرد آن ها و خانواده تاثیر بگذارد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: اختلالات روانی، دارای طیف‌های فراوانی‌ است و برخی از اختلالات، مانند: شیزوفرنی و دوقطبی، دارای طول درمان زیادی می باشد و گاهی با قطع درمان ممکن‌ است بیماری برگشت کند، افسردگی و وسواس در طیف وسط هستند که با درمان‌های یک یا ۲  ساله درمان می‌شود و بعضی از اختلالات هم ممکن است فقط یک بار به‌وجود آید و یک بیماری گذرا باشند؛ اما پاسخ به درمان خیلی خوبی بین بیماران داریم.

او افزود: اختلالات روانی در تاهل کم تر است و افراد مجرد و افرادی که طلاق گرفته و یا همسر خود را از دست داده‌اند، دچار اختلالات بیشتری می‌شوند و سطح اقتصادی، اجتماعی و تحصیلات پایین یک خطر در بروز اختلالات روانی است.

صباحی تصریح کرد:  ارائه مهارت‌ها و تکنیک‌های ساده برای مدیریت استرس می‌تواند به کاهش اختلالات روانی کمک کند. 

رسانه ها تاثیر زیادی بر سلامت روان انسان ها دارند

 وحیدرضا برهانی نژاد، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز در این نشست گفت: به درستی رسانه ها بازوی توانمند حوزه سلامت هستند و نقش مهمی در سلامت روان انسان ها دارند.

 او با اشاره به اینکه انسان ذاتا موجود اجتماعی است که از مسائل اجتماعی تاثیر می پذیرد و بحث اصلی در سلامت روان یک انسان در تطابق با مسائل و رویدادهای اجتماعی است، افزود: رسانه ها مورد اعتماد مردم هستند و مردم برای صحت اطلاعات خود استناد به رسانه ها می کنند و رسانه ها می توانند در زمینه سلامت روان و نحوه انتشار مطالب کمک بسیاری داشته باشند به نحوی که تاثیر منفی اخبار بر روی سلامت روان را کم کنند و حتی تاثیر مثبت داشته باشند.

نشست خبری هفته سلامت روان

 برهانی نژاد  با اشاره به اهمیت سواد رسانه ای گفت: بحث سواد رسانه ای بسیار مهم است که موارد زیادی پیش می آید که نیاز است افراد تحقیق کنند و رسانه ها بسیار در آن تاثیر گذار هستند.

او افزود: رسانه ها در ابعاد مختلف می توانند به سلامت جسمی روانی، معنوی و اجتماعی تاثیرگذار و کمک کننده باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در تشریح فعالیت های سلامت روان معاونت بهداشتی گفت: یکی از فعالیت های بسیار خوبی که در حوزه سلامت روان انجام شده، مشاوره تلفنی در زمینه سلامت روان است که با شماره تلفن ۳۷۴۷ انجام می شود.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.