رئیس کمیسیون عمران مجلس:

نیاز به ساخت ۶ میلیون واحد مسکن در کشور داریم

رضایی کوچی گفت: نزدیک به ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نزدیک به ساخت داشته و البته نیاز به ساخت ۶ میلیون واحد مسکن در کشور داریم.  

محمد رضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس با حضور در برنامه صف اول گفت: کشور ما در حوزه‌های مختلف فعالیت‌های عمرانی بزرگی را دارد و در روز‌های گذشته بزرگترین بزرگراه کشور را در شیراز توسط رئیس جمهور افتتاح کردیم. حوزه عمران کشور فعال است و خدمات خوبی داریم البته تنگنا‌ها نیز وجود دارد و با همراهی دولت در تلاش هستیم در برنامه هفتم نیز این نواقص را برطرف کنیم.

وی گفت: قانون جهش تولید را که یکی از لایحه‌های مهم ماست به دولت ارجاع دادیم و طبق آن سالی یک میلیون مسکن توسط دولت باید ساخته شود.

رضایی کوچی افزود: به لحاظ تامین زمین که بیشتر در محدوده شهر‌ها هستند مشکلی نداریم. تلاش کردیم ۵۰ درصد این زمین‌ها را که برای دستگاه‌های دولتی هستند طبق قانون برای ساخت مسکن استفاده کنیم. وزارت راه باید از این ظرفیت بیشتر استفاده کند و تقریبا در این قانون که مصوب کردیم نزدیک به ۱ میلیون ۸۰۰ هزار واحد نزدیک به ساخت است با متوسط ۳۰ درصد پیشرفت که امیدواریم به سرعت بتوانیم این واحد‌ها را تکمیل کنیم. البته واقعیت کشور آن است که نیاز به ساخت ۶ میلیون واحد مسکن در کشور داریم.  

بانک‌ها علاقه‌ای ندارند در حوزه مسکن وارد شوند

وی گفت: امروز نیاز انباشته کشور به ۶ میلیون واحد رسیده است. درباره زمین مشکلی نیست و در برنامه هفتم این موضوع حل شده، اما مشکل کار ما تسهیلات بانکی است. بانک‌ها را مکلف کردیم که سالانه ۲۰ درصد از منابع خود را در حوزه مسکن بیاورند اگر این کار را انجام ندهند  باید مالیات بدهند و اکثر بانک‌های ما درباره این تعهدات هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند و بانک‌ها علاقه‌ای ندارند در حوزه مسکن وارد شوند. بانک مسکن تنها نزدیک به ۷۰ درصد تعهدات خود را عملی کرده است.

رضایی کوچی اظهار کرد: اکنون در تسهیلات بانک مشکلاتی داریم و باید آن را حل کنیم و نرخ سود بانکی را کاهش دهیم.  بحث‌های زیادی نیز برای حل این مشکل شده است. باید ببینیم در آینده چه مصوبه‌ای در مجلس عملی می‌شود اما بانک‌ها در پرداخت در حوزه مسکن اصلا خوب عمل نکرده اند. موضوع دوم مصالح ساختمانی است. اکنون قیمت‌های مصالح ساختمانی بسیار افزایش پیدا کرده است و ورود آن‌ها به بورس باعث افزایش قیمت آن‌ها شده است.

وی گفت: اکنون به دولت پیشنهاد دادیم که سیمان و فولاد را از بورس خارج کنیم تا شرایط بهتری را برای مصرف کننده ایجاد کنیم و باید البته در این امر نظارت زیادی داشته باشیم. اکنون قیمت مصالح ساختمانی نسبت به ۲ سال گذشته ۲ برابر شده است.

حدود ۲۰ میلیون نفر در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند

وی ادامه داد: در بحث ساماندهی اجاره بها اقدامات خوبی انجام شده مانند تسهیل گردی میان موجر و مستاجر که از اقدامات مهم ما بوده است. موضوع دوم درباره  حق الزحمه مشاوران املاک است که این موضوع را کاری کردیم که شرایط بهتری برای مردم پیش آید. سامانه‌ای را ایجاد کردیم که توسط هوش مصنوعی می‌تواند قیمت گذاری کند و این را در قانون ساماندهی قانون اجاره بها آورده ایم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس درباره برنامه هفتم گفت در بحث مسکن اکنون در کشور جمعیتی حدود ۲۰ میلیون نفر در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند و در برنامه آوردیم که سالانه ۵ درصد از بافت‌های فرسوده احیا شود البته  با مشوق‌هایی که برای آن در نظر گرفته ایم. از تسهیلات بانکی باید برای خوابگاه‌های متاهلین دانشجویی و اساتید و طلاب آن‌ها استفاده کنیم. البته نیرو‌های مسلح و مخصوصا عزیزان نیروی انتظامی به لحاظ خانه‌های سازمان شرایط نامناسبی دارند و در برنامه هفتم آوردیم برای ۲۰ هزار واحد در سال برای تمامی آن‌ها مسکن ساخته شود.

رضایی کوچی افزود: در بحث ترانزیت نیز ما می‌توانیم محل تردد کالا به صورت دریایی، زمینی، ریلی و هوایی در کشورمان باشیم و از ظرفیت خود در این امر خوب استفاده نکردیم. برای حل این مشکل وزارتخانه‌ها را درگیر کردیم که بتوانیم در این امر سیاست گذاری اقدامات مناسبی داشته باشیم و باید مدیریت متمرکزی در آن قسمت ایجاد شود.

در کشور اکنون چیزی حدود ۱۴ هزار کیلومتر ریل داریم

وی گفت: ستاد ملی ترانزیت را در برنامه هفتم ایجاد کردیم تا شرایط بهتری را داشته باشیم و قرار است در پایان برنامه هقتم ۵۰ میلیون تن بار از کشورمان ترانزیت شود که اکنون ۱۰ میلیون تن است. در کشور اکنون چیزی حدود ۱۴ هزار کیلومتر ریل داریم و سرعت حمل بار در کشور بسیار پایین است و قرار است در پایان برنامه بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ کیلومتر ریل به کشور افزوده شود. باید شبکه ریلی را خصوصا در بنادر در کشور تکمیل کنیم. ما به دولت مجوز دادیم که حداقل ۵۰۰ کشنده را وارد کنند و تا پایان برنامه به کشور افزوده شود.

رضایی کوچی افزود: سهم شبکه ریلی کشور برای جا به جایی مسافر کمتر از ۱۰ درصد است و در این حوزه خوب کار نکردیم. بخش خصوصی را باید برای سرمایه گذاری در این حوزه حمایت کنیم.

باید مشکل مصالح ساختمان در بورس را حل کنیم

وی درباره ۳۳۰ هکتار سکونتگاه با اولویت‌های شهر‌های کوچک و روستا‌ها اظهار کرد: آن اقدام خوبی بود که مجلس انجام داد و اکنون که جمعیت از روستا‌ها به شهر‌ها می‌آیند اگر این رویه ادامه پیدا کند باید شرایطی را فراهم کنیم که مردم در روستا‌ها بمانند و عزیزان که در شهر‌ها هستند اگر خواستند بتوانند به روستا‌ها و شهر‌های کوچک خصوصا با اولویت نوار ساحلی بروند.

رضایی کوچی در پایان گفت: در حوزه مسکن معتقدم ما می‌توانیم سالی یک میلیون واحد بسازیم و در این امر نقش بانک‌ها زیاد است. خواهش می‌کنم بانک‌ها در این زمینه بهتر عمل کنند و همراهی را بیشتر کنند. البته مصالح ساختمانی را اگر بتوانیم مشکلاتش را در بورس  حل کنیم شرایط بهتری را نیز در این امر شاهد خواهیم بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۴ ۲۵ مهر ۱۴۰۲
واقعااا!!
??‍♂️??‍♂️
آخرین اخبار