هشدار دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نسبت به شیوع بیماری سل

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: با توجه به همسایگی سیستان و بلوچستان با کشور‌های افغانستان و پاکستان توجه بیشتر همه هم استانی‌های عزیز را به بیماری سل می‌طلبد.

 مهدی زنگنه گفت: درمیان سایر استان‌های کشور، سیستان و بلوچستان و گلستان بیشترین میزان بروز و شیوع بیماری سل را در کشور دارا هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: در سال۱۴۰۱ میزان بروز موارد جدید انواع سل در حوزه تخت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ۱۸ نفر در هر صد هزار نفر بوده که بیشتر از ۵۰ درصد موارد را بیماران دارای سل ریوی اسمیر مثبت تشکیل می‌دهند و در بین مبتلایان به سل بالغ بر ۳۳ درصد را اتباع غیر ایرانی تشکیل میدهند.

دکتر زنگنه افزود: همسایگی استان ما با دو کشور افغانستان و پاکستان که در زمره ۲۲ کشور پر خطر دنیا هستند، ضرورت توجه بیش از پیش ما را به این بیماری متذکر می‌کند.

وی با اشاره به این موضوع که تشخیص و درمان به موقع بیماری سل فعال و عفونت سل نهفته گام‌های حیاتی برای از بین بردن سل است، افزود: هر فرد دارای علامت با سابقه سرفه بیش از دو هفته، تعریق شبانه، کاهش وزن و... باید جهت بررسی بیشتر به نزدیکترین مرکز ارائه دهنده خدمت مراجعه کند.

وی گفت: در حال حاضر خدمات تشخیص، کنترل و درمان سل در تمامی مراکز ارائه دهنده خدمت تحت پوشش دانشگاه به صورت رایگان در دسترس می‌باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.