۱۳ گونه پرنده شکاری در کهگیلویه و بویراحمد در حال انقراض است

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد هشدار داد که ۱۳ گونه پرنده شکاری که روزگاری به وفور در استان مشاهده می‌شدند اکنون در حال انقراض هستند.

محسن پاکباز معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: کهگیلویه و بویراحمد دارای ۲ نوع آب و هوای سرد و گرم و زیستگاه‌های متنوع، گونه‌های مختلفی از پرندگان را با خاستگاه جغرافیای متفاوت در خود جای داده است که پرندگان شکاری همانند عقاب ماهیگیر، هما، کرکس سیاه، عقاب دریایی دم سفید، عقاب طلایی، عقاب شاهی، عقاب خالدار بزرگ، عقاب صحرایی، کور کورحنایی، قرقی طرلان، شاهین، دلیجه کوچک و قمره معمولی در این استان در معرض انقراض قرار گرفته اند.

وی تاکید کرد: این پرندگان، کنترل کننده جمعیت خزندگان و جوندگان مضر و آفات کشاورزی هستند و نقش بسیار مهمی در تعادل اکولوژیک دارند که باید به جد از آن‌ها محافظت کرد.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست به اعتراض مردمی از منطقه‌ای در کشور ژاپن به وجود تعداد زیاد گنجشک‌ها و آسیب زدن به شالیزار‌های آن‌ها از دولت وقت اشاره کرد و گفت: دولت در ابتدا با همراهی با مردم تفنگ‌های شکاری در اختیار کشاورزان قرار داد که اگرچه پس از مدتی تعداد جمعیت این گونه پرنده کم شده، ولی با هجوم ملخ‌ها به شالیزار‌ها محصول بسیار کمتری در زمان وجود پرنده کنجشک‌ها برداشت کردند.

پاکباز تصریح کرد: جنگل‌ها و به صورت کلی یک منطقه طبیعی و جغرافیایی یک اکوسیستم است که از یک مجموعه و روابط پیچیده‌ای برخوردار هستند و این اکوسیستم یک اجزایی دارد که در تعادل با هم هستند و روابط بسیار پیچیده دارند و با حذف یک جز شاید به طغیان دیگر اجزا منجر شود.

برچسب ها: پرنده شکاری ، انقراض
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.