رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

آثار کم‌کاری در زمینه کشاورزی در درازمدت متوجه مردم می‌شود/ فرونشست در کلانشهرها نگران‌کننده است

عسکری گفت: دولت باید کمک کند تا کشاورزی یک روند رو به رشد و مطلوبی داشته باشد چون هرچه کم‌کاری شود آثارش در درازمدت متوجه مردم می‌شود.

محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره اقدام وزارت نیرو در استفاده از منابع آب‌های غیرمتعارف در فلات مرکزی و شرق کشور به علت محدودیت‌های آبی گفت: به دلیل خشکسالی‌های پی در پی دچار چالش‌هایی شدیم و اگر مدیریت مصرف آب را لحاظ کنیم حتما اتفاقات خوبی خواهد افتاد.

وی اظهار کرد: در برنامه‌های پنجم و ششم آمده است که وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی در بحث استفاده مطلوب و بهینه از آب باید ماموریت خود را انجام دهند، اما در مواردی به خوبی نقش خود را ایفا نکردند و این باعث شده که با مشکلات و چالش‌هایی مواجه شویم.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس بیان کرد: در بحث مربوط به آب اعلام کردیم از ظرفیت‌هایی مثل آبیاری زیرسطحی، آبیاری نوین و... استفاده شود که هم تولید را داشته باشیم و هم منابع زیرزمینی حفظ شود.

عسکری تصریح کرد: در بودجه ۱۴۰۲ دولت را مکلف کردیم که تمامی درآمد‌های سازمان جنگل‌ها و مراتع در اختیار طرح‌های آبخیزداری قرار گیرد، اما خوب عمل نکردند و بعضی وقت‌ها عمل نکردن‌ها باعث شده که مشکلاتی به وجود بیاید.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس اظهار کرد: در برنامه هفتم آنچه از طرف دولت آمد ناقص بود و ما الان کاملش کردیم و اعتقادمان بر این است که بخش کشاورزی هرچند هزینه دارد، اما باید اجرا شود، چون اگر ما می‌خواهیم به کشاورزی پایدار برسیم و امنیت غذایی‌مان آسیب نبیند و مشکلاتمان در بخش کشاورزی حل شود باید حتما مصوبات مجلس در برنامه هفتم در بخش کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست عملیاتی شود و دولت باید کمک کند و هزینه‌ها را بپذیرد تا کشاورزی ما یک روند رو به رشد و مطلوبی داشته باشد چون هرچه کم‌کاری شود آثارش در درازمدت متوجه مردم می‌شود.

وی گفت: سفره‌های زیرزمینی شبیه اسفنج است و وقتی آبش کشیده می‌شود فرونشست زمین رخ می‌دهد.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس بیان کرد: یک نگرانی ما این است که جزو چند کشور اول دنیا هستیم که فرونشست در کشورمان در حال افزایش است. کلانشهر‌هایی مثل اصفهان، شیراز و حتی تهران که چاه‌های اطرافش در حال استحصال است برای آینده نگران‌کننده  خواهد بود. 

عسکری افزود: یک فرونشست یک سانتیمتری باعث مشکل در یک ساختمان، ریل، فرودگاه و... می‌شود ضمن اینکه به سفره‌های زیرزمینی آسیب می‌زند و دیگر آبی به این سفره‌ها ورود نخواهد کرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس اظهار کرد: اگر بافت اسفنجی سفره‌های زیرزمینی از بین برود با هیچ علمی هم نمی‌توان آن را احیا و بازساری کرد بنابراین باید خیلی مدیریت و تدبیر کرد تا این اتفاقات نیفتد.  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار