شناسایی ۹ آفت و بیماری شاخص در جنگل ها و مراتع البرز

کارشناس گیاه پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: تاکنون ۹ نوع آفت و بیماری شاخص در جنگل ها و مراتع این استان شناسایی و ثبت شده است.

بهرام بهرامی رشیدگفت:  در خصوص چگونگی شناسایی آفات، افزود: پستانداران، حشرات و بندپایان زمانی که جمعیت آنها به آستانه زیان اقتصادی برسد به عنوان آفت مطرح می شوند که بخشی از آفات گیاهی و جنگلی البرزرا این دسته جانوران تشکیل می دهند.

این کارشناس اظهار کرد: از اواسط دهه ۹۰ که استان نوپای البرز تاسیس شد شروع به پایش جنگل ها و مراتع استان کردیم تا نمایی از نمونه حشرات استان به همراه سایر موجودات زنده آسیب رسان در این مناطق را به دست آوریم و از میان این نمونه ها به آفات کلیدی جنگل ها و مراتع البرز دست پیدا کنیم .

وی گفت: نتیجه این پایش ها کلکسیون نمونه یا فون جانوری استان البرز بود که سال ۱۳۹۹ به میزان قابل قبول رسید.

بهرامی رشید این مجموعه را شامل فون حشرات و سایر بند پایان ، جوندگان زیان رسان، بیماری ها و حشرات مفید عنوان کرد و افزود: در این میان ۴۹ آفت همچون ملخ شاخک دوکی، ملخ شاخک کوتاه، ملخ مراتع، ملخ کوهان دار، پشه گرده خوار، سن های بدبو، ملخ تورانی، سوسک چوب خوار، سوسک طوقه بر، ملخ البرزی و پروانه خانم قشنگ هستند.

وی به جوندگان زیان رسان در جنگل ها و مراتع استان نیز اشاره کرد و اظهار کرد: در مراتع و جنگل های ولایت رود، نوجان، ورزن، شلمزار، دره ویسه، نساء‌و شهرستانک، انواع موش های جونده، جرد لیبیایی در نظرآباد و تاغ زارهای اشتهارد و چهارباغ و خرگوش اروپایی نیز که آفتی جونده است در گوراب، آدران و شلمزار البرز دیده شده اند.

کارشناس گیاه پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز با اشاره به مهمترین بیماری های گیاهی در اراضی ملی استان، گفت: سرطان تنه و طوقه تاغ در نظرآباد، شانکر باکتریایی در شلمزار ساوجبلاغ و علف هرز دارواش در پایین طالقان نمونه بیماری های جنگلی در البرز شناخته شده اند ضمن آنکه دارواش به دلیل تحریک مداوم میزبان جزو بیماری ها طبقه بندی می شود.

وی افزود: از بین تمام عوامل شناسایی شده در این مجموعه ، ملخ زبرا، دارواش، موریانه و جرد لیبیایی به عنوان مهمترین عوامل خسارت زا شناخته شده اند که سالیانه با توجه به شرایط آب و هوایی و سایر عوامل و جمعیت آنها سطوح مختلفی از خسارت را وارد می کنند.

این کارشناس اظهار کرد: در مجموع ۹ آفت و بیماری در مراتع و جنگل های استان بیشترین خسارت را وارد می کنند.

۹ دشمن طبیعی عوامل خسارت زا در البرز

بهرامی رشید به دشمنان طبیعی این عوامل خسارت زا اشاره کرد و گفت: عوامل خسارت زا نیز دشمنانی طبیعی نیز دارند که ۹ مورد آن ها از جمله شیخک ، سوسک های سرباز و بال نرم، زنبورهای کمرباریک و مگس گل شناسایی شده است.

وی در توضیح درصد خسارت زا بودن آفات بیان کرد: خسارت به منابع طبیعی با خسارت به اراضی کشاورزی کمی متفاوت است و همین آفات در جمعیت های پایین نیز می توانند برای اراضی کشاورزی زیانبار باشند چون ارزش بازاری محصول تولید شده بسیار بالاتر است و برای تولید آن ها نیز سرمایه های هنگفتی صرف می شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.