کشف و تحویل سه نوزاد سنجاب ایرانی به مرکز بازپروری و تیمار حیات وحش استان اصفهان

سه نوزاد سنجاب ایرانی کشف شده به مرکز بازپروری و تیمار حیات وحش استان اصفهان در پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی، منتقل شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مبارکه گفت:سه نوزاد سنجاب ایرانی کشف شده  که از جوندگان زیستگاه‌های زاگرسی به شمار می‌روند، به منظور تیمارداری و رهاسازی در زیستگاه‌های طبیعی خود، به مرکز بازپروری و تیمار حیات وحش استان اصفهان در پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی، منتقل شدند.

مهدی انصاری افزود: یا اعلام گزارش دریافتی مردمی مبنی بر وجود چند سنجاب نابالغ در یکی از واحد‌های صنعتی تولید کننده پالت‌های چوبی در شهرستان مبارکه،  محیط بانان این اداره به محلمراجعه و با همکاری کارکنان آن واحد صنعتی، نسبت به زنده گیری سه نوزاد سنجاب ایرانی متعلق به استان‌های غربی کشور که داخل شکاف تنه یک اصله درخت صنوبر آشیانه داشتند، اقدام نموده و  سنجاب‌ها جهت تیمار و نگهداری موقت به مرکز بازپروری و تیمار حیات وحش پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی تحویل داده شدند.

او گفت: در حال حاضر  سنجاب‌ها از نظر سلامت عمومی و چابکی وضعیت مطلوبی دارند و در زمان موعد به زیستگاه طبیعی خود منتقل و رهاسازی خواهند شد.

سنجاب ایرانی یکی از گونه‌های زیستی ارزشمند ارتفاعات زاگرس بوده که دارای جایگاه و نقش اکولوژیکی ویژه در زیست بوم جنگلی بلوط از جمله جابجایی و جوانه زدن بذر بلوط، حفظ جنگل و زنجیره‌های غذایی دارد.

مرحله نخست مرکز بازپروری و تیمار حیات وحش پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی در استان اصفهان همزمان با آیین افتتاح طرحهای محیط زیست هشت استان کشور با حضور مجازی علی سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در تاریخ ۱۸ خردادماه ۱۴۰۲، افتتاح و به بهره برداری رسید.

این مرکز با هدف بازپروری و تیمار حیات وحش آسیب دیده و ضبط شده، ایجاد شده تا گونه‌های مختلف حیات وحش پس از اطمینان از سلامت، در عرصه‌های طبیعی رهاسازی شوند. فاز نخست مرکز بازپروری و تیمار حیات وحش استان اصفهان با زیربنای ۲۲۰ متر مربع و با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برای نگهداری گونه‌های گوشت‌خوار احداث شده و مرحله دو و سه این مرکز که برای نگهداری گونه‌های علف‌خوار و پرندگان وحشی (عمدتا گونه‌های شکاری) پیش بینی شده ، در حال اجرا است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۶ ۱۹ مهر ۱۴۰۲
پس خدارحمشون کنه