سازمان اوقاف باید اعتمادسازی کند/ وقف‌های جدید با نیاز‌های روز جامعه تناسب ندارد

عضو شورای نگهبان با اشاره به وقف‌های جدید و عدم تناسب برخی از آن‌ها با نیاز‌های روز جامعه گفت: سازمان اوقاف باید در این زمینه اعتمادسازی کرده و فهرست نیت‌های جدید را در اختیار خیرین و واقفان قرار دهد.

آیت‌الله علیرضا اعرافی در جریان بازدید از اداره کل اوقاف استان قم و دیدار با مدیرکل و معاونان اوقاف که به مناسبت هفته وقف انجام شد عنوان کرد: از مجموعه اوقاف قم به دلیل زحمات فراوان و تلاش در سه عرصه بقاع متبرکه، موضوعات قرآنی و احیای وقف تشکر و قدردانی می‌کنیم.

عضو شورای نگهبان افزود: مرگ، رابطه انسان با این دنیا را قطع می‌کند مگر آدمی باقیات الصالحاتی از خود به یادگار گذاشته باشد که تا قیامت برای او ثواب و اجر خواهد داشت.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه دست‌اندرکاران وقف و متولیان این عرصه هم در باقیات الصالحات سهمی دارند گفت: اقدامات سازمان اوقاف و ادارات کل آن در استان‌ها، موجب احیای وقف و موقوفات شده و امیدواریم مورد رضایت الهی قرار بگیرد.

او ادامه داد: در زمان رضاخان و محمدرضا شاه، موج وقف‌زدایی در ایران به راه افتاده بود و با وجود ۴۰ و اندی سال تلاش برای احیا موقوفات ضایع شده، هنوز دچار عقب ماندگی‌هایی هستیم.

آیت الله اعرافی با اشاره به از دست رفتن اسناد برخی موقوفات بیان کرد: البته راهکار‌هایی برای بازگرداندن این دست از موقوفات هم وجود دارد، ولی پیچیدگی‌های خاص خود را داشته و با سختی همراه است البته اوقاف در این زمینه مسئولیت دارد و باید در حد توان، برای احیای موقوفات تلاش کند.

عضو شورای نگهبان با اشاره به وقف‌های جدید و عدم تناسب برخی از آن‌ها با نیاز‌های روز جامعه تصریح کرد: سازمان اوقاف باید در این زمینه اعتمادسازی کرده و فهرست نیت‌های جدید را در اختیار خیرین و واقفان قرار دهد.

آیت الله اعرافی با تاکید بر اطلاع‌رسانی بیشتر در زمینه فعالیت‌های سازمان اوقاف برای اعتمادسازی بیشتر در سطح جامعه گفت: البته در این زمینه باید بین اوقاف، ائمه جمعه و جماعات، صدا و سیما و سایر رسانه‌ها، تعاملی سازنده برقرار شود.

عضو شورای نگهبان  اضافه کرد: تدوین الگو‌های وقف جدید با هدف کارآمدتر کردن موقوفات متناسب با تحولات زندگی امروز، باید در قالب طرحی جامع و فراگیر صورت بگیرد.

آیت الله اعرافی افزود: نگاه برخی مردم این است که موقوفات اموال ضایع شده‌ای هستند که نیازی به پرداخت اجاره متناسب با قیمت منطقه‌ای برای آن‌ها نیست، در این زمینه هم باید فرهنگ‌سازی شود تا از عواید موقوفات بیشتر و بهتر در راستای نیت واقف بهره ببریم.

عضو مجلس خبرگان رهبری فرهنگ‌سازی در زمینه وقف را یکی از ضرورت‌های امروز دانست و گفت: برای گفتمان‌سازی در این زمینه می‌توان از ظرفیت مبلغان دینی و فرصت‌های تبلیغی استفاده کرد که مدیریت حوزه‌های علمیه در این زمینه آماده همکاری با اوقاف است.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه مجموعه موقوفات، یک دولت اقتصادی بزرگ به شمار می‌رود گفت: این مهم در صورتی محقق می‌شود که هم مسئله وقف به صورت کامل احیا شود و نگاه نسبت به آن، تغییر کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری در این دیدار بیان کرد: یکی از کار‌های جدی اوقاف، شناسایی موقوفات و اخذ سند رسمی برای آنهاست.

او افزود: طی یک سال گذشته، برای حدود هزار رقبه جدید سند رسمی اخذ شده است؛ تعداد رقبات استان قم هم حدود ۱۷ هزار مورد است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه سال گذشته، اوقاف قم جزو استان‌های برتر در زمینه اخذ سند برای موقوفات مورد تقدیر قرار گرفته است گفت: حدود ۳۰۰ مورد پرونده اختلافی هم در جریان است البته با توجه به تلاش صورت گرفته، در بیشتر پرونده‌ها، رأی به نفع اوقاف صادر می‌شود.

او ادامه داد: هر چه بیشتر جستجو می‌کنیم، با موقوفات ثبت نشده بیشتری مواجه می‌شویم که نشان می‌دهد وقف‌های زیادی هستند که در گذشته، حقوق آن‌ها ضایع شده است.

حجت الاسلام اسکندری با بیان اینکه در شش ماه نخست امسال، پنج وقف جدید در قم به ثبت رسیده که ارزش ریالی آن‌ها ۴۵۰ میلیارد ریال است گفت: البته در قم، آستان مقدس حضرت معصومه (س)، مسجد مقدس جمکران و برخی موسسات تحقیقاتی و پژوهشی هم موقوفاتی دارند و آن‌ها را مدیریت می‌کنند، ضمن اینکه موقوفات بسیاری هم توسط متولیان خاص اداره می‌شوند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم تصریح کرد: بر اساس قوانین و مقررات موجود، سازمان اوقاف موظف به نظارت بر حفظ عین موقوفات و حُسن اجرای امینانه نیت واقفان است.

او با اشاره به تنوع بالای نیت‌ها در موقوفات قم گفت: وقف‌های قابل توجهی در قم با نیت دارو و درمان نیازمندان وجود دارد که با همکاری سازمان بسیج پزشکان تاکنون ۶۰ دوره طرح رایگان برای نیازمندان اجرایی شده ضمن اینکه طی تفاهم‌نامه‌هایی با کمیته امداد، بهزیستی و هلال احمر و همچنین دانشگاه علوم پزشکی، بخشی از داروی نیازمندان از محل عواید موقوفات تامین می‌شود.

حجت الاسلام اسکندری با بیان اینکه در مناسبت‌هایی همچون نیمه شعبان هم طی تفاهمی با هلال احمر قم، تمام دارو‌های مورد نیاز برای مسافران و زائران توسط اوقاف تامین شده است تصریح کرد: تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی هم که از دوره شیوع کرونا شروع شد همچنان ادامه دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار