انتقال نفت از عراق به ترکیه از سر گرفته شد

پس از وقفه ۶ ماهه در صادرات نفت عراق به ترکیه، وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد از امروز واردات نفت از عراق از سر گرفته شده است.

آلپارسلان بایراکتار، وزیر انرژی ترکیه روز پنجشنبه در پخش زنده شبکه تلویزیونی بورسادا بوگون اعلام کرد که خط لوله نفت عراق و ترکیه که انتقال ۵۰۰ هزار بشکه در روز به بازار‌های جهانی را تسهیل می‌کند، پس از یک توقف شش ماهه فعالیت خود را از سر گرفت..

براساس گزارش تل تریدر، این مقام مسئول ترکیه ای گفت: ما آنچه را که طبق استاندارد‌های بین المللی لازم است انجام داده ایم. آنچه روز دوشنبه در ابوظبی اعلام کردیم این بود: از روز گذشته خط آماده بهره برداری است. 

آنکارا قبلاً حمل و نقل نفت خام از طریق این خط لوله را در ۲۵ مارس متوقف کرده بود. این تصمیم پس از ادعای پیروزی عراق در برابر ترکیه در دادگاه داوری اتاق بازرگانی بین المللی اتخاذ شد که به نفع دادگاه داوری اولی رای داد و اظهار داشت که ترکیه با اجازه دادن به کردستان برای صادرات مستقل نفت، توافق‌نامه خط لوله ۱۹۷۳ را نقض کرده است.

دولت مرکزی عراق روز پنجم فروردین‌ماه مجبور به توقف حدود روزانه ۴۵۰ هزار بشکه نفت خام صادراتی میدان‌های نفتی استان کرکوک در شمال این کشور با خط لوله کرکوک - جیهان به پایانه جیهان ترکیه شده بود. در همین راستا سخنگوی اپراتور جنل‌انرژی ترکیه روز پنجشنبه (۱۷ فروردین‌ماه) گفت: میدان «سارتا» که پارسال به‌طور میانگین روزانه ۴ هزار و ۱۷۰ بشکه تولید داشت، تعطیل است. 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار