شبکه فیبرنوری توسعه می‌یابد

تفاهم‌نامه همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان و شرکت مخابرات ایران برای فراهم کردن زمینه‌های بهره‌مندی از فناوری‌های مبتنی بر فیبرنوری امضا شد.

تفاهم نامه همکاری مشترک سازمان نظام مهندسی ساختمان و شرکت مخابرات ایران به امضای مجید سلطانی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران و شکیب، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور رسید.

بر اساس مفاد این تفاهمنامه، تدوین راهبرد‌ها و شیوه نامه اجرایی نظارت بر فیبرنوری در ساختمان‌ها، تعیین تعرفه خدمات مهندسی و فراهم کردن زمینه همکاری مناسب برای آموزش مجریان و اقدام از طریق کمیته مشترک از جمله بند‌های اصلی برای اجرایی سازی است.

همچنین، برای اجرایی شدن این تفاهمنامه، کمیته اقدام مشترک موظف است تمام دستورالعمل‌های جاری را بر این اساس تنظیم کند و بر‌ای رسیدن به این هدف، کارگروه‌های تخصصی از سمت مخابرات و نظام مهندسی تشکیل دهد.

توسعه همکاری‌های علمی آموزشی، فناوری و کار آفرینی در زمینه‌های ارتباطی و مهندسی، تهیه و تدوین شیوه نامه اجرا، طراحی و نظارت جهت تجهیز ساختمان‌ها به فناوری فیبرنوری و ارایه خدمات مهندسی در زمینه طراحی، نظارت و تسهیل اجرای فیبرنوری در ساختمان‌ها از دیگر موارد مهم این تفاهمنامه است.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در مراسم امضای این تفاهمنامه گفت: در لایه دسترسی فیبرنوری با استفاده از پیشرفت‌های انجام شده شرکت مخابرات و همکاری اجرایی و عملیاتی با نظام مهندسی می‌توانیم دسترسی خانگی و تجاری فیبرنوری را بیش از گذشته گسترش دهیم.

سلطانی با بیان اینکه امضای این تفاهم نامه نقطه عطفی در راستای تجاری سازی و استفاده بیشتر مردم از این فناوری پیشرفته است، گفت: در همین زمینه، طرح نجما را از خردادماه ۱۴۰۱ شروع کرده ایم که لایه اصلی تامین کننده این ارتباط است و با گسترش لایه دسترسی، به سیاستگذاری دولت سیزدهم در گسترش فناوری فیبرنوری با چنین تفاهمنامه‌هایی دست می‌یابیم.

اتصال پایگاه داده‌های دو طرف در صورت ضرورت جهت پیشبرد موضوع و بهره مندی از قابلیت پهنای باند ارتباط فیبرنوری برای رصد و هوشمند سازی ساختمان ها، در تفاهمنامه شرکت مخابرات و سازمان نظام مهندسی دیده شده است.

داوود زارعیان معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات نیز با اشاره به اینکه امروز پس از سال‌ها تلاش مخابرات در توسعه فیبرنوری، زمان همکاری با مجموعه‌های صنعتی و مهندسی برای هر چه بیشتر اجرایی شدن فیبرنوری ست، افزود: در این طرح به صورت میانگین سرعت تا ۳۰۰ مگابیت برثانیه را واگذار می‌کنیم که فضای خدمت رسانی در اینترنت کشور را متحول می‌کند.

رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی نیز با اشاره به لزوم هرچه فراگیرتر شدن این همکاری بیان کرد: بر اساس این تفاهمنامه و اجرایی شدن آن، طراحی، نظارت و اجرای کابل کشی فیبرنوری در ساختمان ها، توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان انجام می‌شود.

شکیب ادامه داد: در راستای انجام چنین اقدامی، مهندسان سازمان نظام مهندسی ساختمان در هر استان، دوره‌هایی را با همکاری شرکت مخابرات ایران گذرانده است و برای توسعه زیرساخت‌های مخابراتی کشور، حتی الامکان به مخابرات در جایگزینی فیبر‌های نوری در ساختمان‌ها به عنوان ارتباط مناسب و پرسرعت یاری می‌رسانند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار