آمریکا: دیپلماسی بهترین گزینه برای کنترل برنامه هسته‌ای ایران است

آمریکا اعلام کرد که واشنگتن فاصله زیادی با بازگشت به برجام دارد و معتقد است که دیپلماسی بهترین راه برای مهار ایران است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه دوشنبه بار دیگر مدعی شد که واشنگتن بر کنترل برنامه هسته‌ای ایران از طریق دیپلماسی همچنان متعهد است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت خارجه آمریکا، میلر طی نشست خبری در این وزارتخانه، در پاسخ به این سوال که آیا دولت کنونی آمریکا هنوز به «برجام» اعتقاد دارد یا خیر، گفت: «باید بگویم که ما همچنان معتقدیم دیپلماسی بهترین گزینه برای مهار برنامه هسته‌ای ایران است. ما همچنان از ایران می‌خواهیم که گام‌هایی برای کاهش تنش بردارد».

وی با بیان اینکه سیاست آمریکا در قبال ایران تغییری نکرده، توضیح داد: «من فکر می‌کنم با توجه به اینکه آن‌ها در چند هفته گذشته بازرسان آژانس اتمی را رد کرده‌اند، حتی با فکر ورود مجدد به برجام هم فاصله زیادی داریم. ما متعهد هستیم که اطمینان حاصل کنیم که آن‌ها سلاح هسته‌ای در اختیار نداشته باشند».

این دیپلمات آمریکایی در این‌باره اضافه کرد: «ما به دیپلماسی برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران متعهد هستیم، اما هنوز ندیده‌ایم که آنگونه گام‌های کاهش تنش را که فکر می‌کنیم برایشان مهم است، بردارند».

میلر در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اظهارنظر فرمانده نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تأسیس پایگاه نظامی در قطب جنوب، مدعی شد: «بیشتر شبیه رجزخوانی به‌نظر می‌رسد. قطب جنوب باید پناهگاهی برای اکتشافات صلح‌آمیز و تحقیقات علمی باقی بماند».

این دیپلمات آمریکایی در ادامه مدعی شد که موشک‌های بالستیک ایران، ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل هستند.

میلر در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت «رابرت مالی» نماینده پیشین آمریکا در امور ایران و اینکه آیا تهران برنامه نفوذ در واشنگتن اجرا کرده، گفت: «دلیلی ندارد که باور کنیم عملیات نفوذ ایران در دولت آمریکا وجود دارد. درباره راب مالی نیز موضوع همچنان تحت بررسی است».

وی سپس در واکنش به گزارش‌های ادعایی درباره صادرات پهپادی ایرانی به روسیه و استفاده‌شدن آن‌ها در جنگ اوکراین نیز افزود: «ایران گام‌هایی برای حمایت از رژیم‌های خودکامه برداشته که فعالیت‌های بسیار مخربی است. ما گام‌هایی برای اعمال تحریم بر ارائه‌دهندگان سلاح به روسیه برداشته‌ایم».

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۲ ۱۲ مهر ۱۴۰۲
تا دیروز که جنگ بهترین گزینه بود
آخرین اخبار