نیاز خانه بی بی مرادی به مرمت اضطراری

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی با اشاره اینکه خانه بی بی مرادی نیاز به مرمت اضطراری دارد، گفت: بعد از مرمت بنا دو طرح را برای آن پیش بینی کرده‌ایم.

 خانه بی بی مرادی یکی دیگر از این خانه‌های تاریخی بیرجند محسوب می‌شود که مدتی موزه تاریخی طبیعی خراسان جنوبی در آن قرار داشت ولی اکنون بلااستفاده باقی مانده است.

شاهوردی مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی در زمینه وضعیت این میراث ارزشمند خراسان جنوبی گفت: در ماه محرم و صفر مجموعه خانه بی بی مرادی برای ضبط برنامه در اختیار شبکه استانی خراسان جنوبی قرار گرفت.

برنامه ریزی برای مرمت خانه بی بی مرادی

شاهوردی با تأکید بر اینکه این خانه هم اکنون نیاز به مرمت اضطراری دارد، بیان کرد: همکاران ما برای این موضوع برنامه ریزی کرده‌اند که به زودی نیز کار آغاز خواهد شد.


بیشتر بخوانید


مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با اشاره به این که خانه بی بی مرادی را برای دو کار پیش بینی کرده‌ایم، افزود: یک طرح تبدیل آن به کتابخانه عمومی اداره میراث شهرستان بیرجند است که در آن مکان مستقر شود.

او ادامه داد: طرح دیگر تبدیل آن به محل استقرار یگان حفاظت میراث فرهنگی است که بعد از مرمت از محل باغ و عمارت اکبریه به این مکان منتقل شود چرا که حفاظت و مراقبت از محدوده ۴۰ هکتاری بافت قدیمی شهرستان بیرجند این مهم را می‌طلبد.

طرح‌ها نافی بازدید مردم از خانه بی بی مرادی نیست

شاهوردی گفت: البته هر کدام از این موارد نافی بازدید عموم مردم و گردشگران از این اثر میراثی نخواهد بود و شرایط را برای بازدید فراهم می‌کنیم.

 گفتنی است خانه بی بی مرادی از آثار تاریخی مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان بیرجند، بخش مرکزی، منتظری ۱۲، پلاک ۲۲ واقع شده و این اثر در تاریخ ۶ اسفند ۱۳۸۵ با شماره ثبت ۱۷۳۸۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار