رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با تهدید برکناری مواجه است

نماینده تندروی جمهوری‌خواه به دلیل اجتناب رئیس مجلس نمایندگان از تعطیلی دولت آمریکا، خواستار رأی‌گیری برای برکناری او از سمتش شد.

«کوین مک کارتی» جمهوری‌خواه ارشد مجلس نمایندگان آمریکا، پس از آنکه یک منتقد تندرو در حزب او امروز (یکشنبه) خواستار رأی‌گیری برای برکناری وی پس از تصویب لایحه توقف بودجه شد، ممکن است با پایان نابهنگام نقش خود به عنوان رئیس مجلس مواجه شود. حمایت دموکرات‌ها از این لایحه بیشتر از جمهوری‌خواهان بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مجلس نمایندگان تحت کنترل جمهوری‌خواهان با ۳۳۵ رأی موافق در برابر ۹۱ رأی مخالف به تصویب یک طرح توقف ۴۵ روزه چند ساعت قبل از پایان بودجه برای آژانس‌های فدرال دولت آمریکا رأی داد. سنا به رهبری دموکرات‌ها بعداً همین لایحه را با حمایت دو حزبی تصویب کرد و آن را برای امضای قانون به دفتر رئیس‌جمهور جو بایدن فرستاد.

«مت گیتز» نماینده تندروی جمهوری‌خواهان، روز یکشنبه به سی‌ان‌ان گفت که «پیشنهاد تخلیه» را ارائه خواهد کرد، که خواستار رأی‌گیری برای برکناری مک کارتی از سمت رئیس مجلس است.

گاتز همچنین در مصاحبه‌ای با ABC گفت: «اگر هفته آینده کوین مک کارتی همچنان رئیس مجلس نمایندگان باشد، به این دلیل است که دموکرات‌ها او را نجات دادند. من به دنبال این هدف (برکناری مک کارتی) خواهم بود.»

مک کارتی در ماه ژانویه قبل از انتخاب شدن به عنوان رئیس مجلس، ۱۵ دور رأی بی‌رحمانه را تحمل کرد، طی این رأی‌گیری‌ها او با دادن امتیازات متعدد موافقت کرد که قدرت تندرو‌های جمهوری‌خواه افزایش یابد.

یکی از آن‌ها تصمیمی بود که به تنها یک عضو اجازه داد تا پیشنهادی را برای تخلیه ارائه دهد، که به این معنی بود که تندرو‌ها می‌توانند هر زمان که بخواهند ریاست مک کارتی را تهدید کنند.

اندکی پس از تصویب لایحه مجلس نمایندگان در اواخر روز شنبه که از تعطیلی جزئی دولت جلوگیری می‌کرد، محافظه‌کاران جمهوری‌خواه تندرو شروع به هدف قرار دادن نقش مک کارتی به عنوان رئیس مجلس کردند و گفتند که او برای «حزب متحد» واشنگتن به پیروزی رسیده است.

«اندی بیگز» نماینده جمهوری‌خواه، یکی از تندرو‌های برجسته، در پلتفرم اجتماعی X، که قبلاً به نام توییتر شناخته می‌شد، سؤال کرد: آیا او باید رئیس مجلس بماند؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار