آلمان و کشورهای آسیانه میانه خواستار دولت فراگیر در افغانستان شدند

صدراعظم آلمان و سران کشورهای آسیانه میانه در نشست اخیر خود در برلین ضمن تعهد خود نسبت به تحول افغانستان خواستار ایجاد حکومت فراگیر در این کشور شدند.

صدراعظم آلمان و سران کشورهای آسیانه میانه در نشست اخیر خود در برلین خواستار ایجاد حکومت فراگیر و احترام به حقوق بشر در افغانستان شدند.

به نقل از رسانه های آسیای میانه این نشست با حضور اولاف شولتس، صدراعظم آلمان و سران کشورهای این منطقه شامل قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در برلین برگزار شد.

سران این کشورها بر تعهد خود نسبت به تحول افغانستان به عنوان کشوری امن، صلح آمیز، پایدار و آباد که به حقوق بشر و آزادی های اولیه شهروندان این کشور به خصوص زنان، دختران و اقوام احترام می گذارد، تاکید کردند.

مقامات بلندپایه همچنین تلاش های جامعه بین الملل را برای فراهم کردن کمک های بشردوستانه به مردم افغانستان با نظم و براساس قوانین بین المللی و مقررات و هنجارهای شناخته شده جهانی تصدیق کردند.

تاکید بر اهمیت پروژه های گوناگون برنامه پیشرفت و توسعه ملل متحد-اروپا و برگزاری برنامه های آموزشی در منطقه با حمایت مالی مؤسسات و سازمان های خیریه از دیگر محورهای مهم این بیانیه بود.

آنها همچنین بر اهمیت تشکیل دولتی فراگیر و پارلمانی با حضور فعال همه اقوام و جوامع مذهبی و سیاسی با رعایت احترام و حفظ حقوق اساسی انسان ها و آزادی های اولیه همه شهروندان افغانستان تاکید کردند.

ضرورت احیای وضعیت اقتصادی افغانستان برای دستیابی به صلح پایدار در این کشور از دیگر نکات مهم بیانیه سران آسیای مرکزی و آلمان بود.

این درحالی است که در پنجمین نشست فرمت مسکو در خصوص افغانستان در کازان نیز بر همه شمول بودن حکومت افغانستان تأکید شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار