احتمال برگزاری اولین آزمون صدور پروانه روانشناسی در دی ۱۴۰۲

رئیس سازمان نظام روانشناسی، از برگزاری اولین آزمون صلاحیت حرفه‌ای برای صدور پروانه حرفه‌ای روانشناسی و مشاوره در دی ماه امسال خبر داد.

علی فتحی آشتیانی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران گفت:  شناسایی، پرورش و معرفی روانشناسان، نظارت هوشمند و شفاف بر عملکرد روانشناسان و مشاوران، تاکید بر پیشگیری از آسیب‌های عدم رعایت اخلاق حرفه‌ای، پیاده سازی نظام رتبه‌بندی به منظور آگاهی مردم از کیفیت کار روانشناسان، تدوین برنامه قابل ارزشیابی به منظور ارتقای سواد روانشناسان، ارتقای سلامت روانی مردم با ترویج زندگی ایرانی اسلامی، تحکیم بنیان خانواده و رفع تنش‌ها ایفای نقش فعالانه، موثر و میدانی در رویداد‌های مختلف، تحول و بازنگری در قانون فرایند‌ها و نوسازی ساختار، گسترش تعامل سازنده با وزارت علوم و بهداشت، خدمت‌رسانی به مردم و جامعه روانشناسان و مشاوران و در نهایت تحقق آرما‌های جمهوری اسلامی و تاکید بر بیانیه گام دوم انقلاب، سرلوحه ما در دوره پنجم ریاست سازمان نظام روانشناسی خواهد بود.

آشتیانی با تاکید بر اهمیت صدور پروانه کار برای روانشناسان در مدت کوتاه‌تر از برگزاری یک آزمون خبر داد و گفت: با تصویب شورای مرکزی سازمان قرار بر این شده که از حالا به بعد صدور پروانه کار تخصصی در سازمان در دو مرحله رخ دهد.

او ادامه داد: قصد داریم با همکاری سازمان سنجش یک آزمون تخصصی برگزار کنیم که این آزمون دو بخش خواهد داشت یک بخش سوالات عمومی که همه روانشناسان به آن‌ها پاسخ دهند و یکی مرتبط با گرایش‌هایی که افراد دارند.

او گفت: اولین گامی که برخواهیم داشت و مقدماتش را با سنجش فراهم کردیم برگزاری آزمون صلاحیت حرفه‌ای است. این کار صدور پروانه را تسریع می‌کند و کاری که چند سال ممکن بود طول بکشد در یک روز و چند ساعت با برگزاری آزمون انجام می‌شود. یک حد نصابی هم تعریف می‌شود مثلا کسانی که هفتاد درصد نمره را گرفتند به مرحله بعد راه پیدا می‌کنند.

او خبر داد: پیش بینی این است که اولین آزمون روانشناسی را در دی امسال و آزمون بعدی را خرداد سال آینده برگزار کنیم. با این اقدام قصد داریم همه کار‌هایی که کمیسیون‌های تخصصی انجام می‌دهند را در برگزاری آزمون یکپارچه کنیم. همه کسانی که نمره کافی را می‌آورند در یک مصاحبه شرکت می‌کنند تا یک آزمون روان شناختی از آن‌ها گرفته شود.

آشتیانی گفت: سعی می‌کنیم یک ماه تا حداکثر دو ماه تکلیف تمام شرکت کنندگانی که حداقل نمره را کسب کرده‌اند را مشخص کنیم.

آشتیانی اضافه کرد: برنامه بعدی ما این است که با تعامل نزدیک با وزارت علوم و وزارت بهداشت، عناوین درس‌ها و سرفصل‌ها را تغییر دهیم و به گونه‌ای اصلاح کنیم، تا کسی که فارغ‌التحصیل می‌شود نیازی به شرکت در کارگاه‌های آموزشی که بسیار زیاد شده، نداشته باشد. امیدوارم شش ماه یا یک سال دیگر این کار انجام شده باشد. این مسئولیتی است که به معاونت آموزشی ما واگذار می‌شود.

داشتن مجله و نشریه برای گرایش‌های مختلف در سازمان نظام روانشناسی و تعامل نزدیک با رسانه جهت بالا بردن سطح سواد سلامت روانی جامعه، از دیگر مواردی بودند که رئیس سازمان نظام روانشناسی بر آن تاکید کرد.

او با اشاره به این که بیست هزار پروانه اشتغال تخصصی از طریق خود سازمان و درگاه ملی به روانشناسان داده شده، گفت: انتظار می‌رود به عنوان سازمان نظام روانشناسی، نظارت حرفه‌ای به کار این عزیزان داشته باشیم.

او توضیح داد: این نظارت در آینده به دو شکل انجام می‌شود، یکی نظارت پیشینی و یکی نظارت پسینی. در نظارت پیشینی، روانشناس باید حداقل مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری مورد تایید داشته باشد.
عضو سازمان باشد.
نمره حد نصاب آزمون را کسب کرده باشد.
در مصاحبه روانشناختی تایید شده باشد

در نظارت پسینی: 
خود فرد باید گزارش سالانه ارائه دهد که کجا چگونه و چه میزان کار می‌کند. چه تعداد مراجعه کننده دارد، و در کل یک خود ارزیابی داشته باشد.

در نظارت پسینی فرصتی در سایت فراهم می‌شود که مراجعان ارزیابی از مشاوران داشته باشند
و فرصتی هم برای ارزیابی مکتوب فراهم می‌شود.
 همچنین معاونت انتظامی ما بازرسی از مراکز و دفاتر روانشناسان و مشاوران را انجام خواهد داد.

رئیس سازمان نظام روانشناسی درباره تعرفه و حق ویزیت روانشناسی گفت: حق ویزیت روانشناسان دارای مدرک کارشناسی ارشد و پروانه فعالیت، ۲۳۰ هزار تومان و برای همکاران دارای مقطع دکتری، ۲۷۰ هزار تومان است.

او اشاره کرد: ممکن است تعرفه‌های تعیین شده جوابگوی مخارج دفاتر همکاران نباشد هم باید به فکر همکاران باشیم هم مرد، به همین منظور اگر خدمات روانشناسی به بیمه اضافه شود می‌تواند تاثیر بیشتری داشته باشد. برخی روانشناسان هم تعرفه‌های بیش از حد برای خود تعیین می‌کنند که معاونت انتظامی سازمان باید برخورد کند.

او همچنین درباره برگزاری انتخابات دوره بعد تاکید کرد: قول شرف می‌دهم، شش ماه قبل از پایان دوره پنجم شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، اقدامات لازم برای برگزاری انتخابات دوره ششم را آغاز کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار