ثبت بارش ۳۳۸ میلی‌متری در آذربایجان‌غربی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی با اشاره به بارش ۳۳۸ میلی‌متری طی سال آبی گذشته در استان گفت: این میزان حدود ۱۴.۷ درصد بیشتر از پارسال بود، ولی در مقایسه با متوسط بلندمدت باز هم کمتر شده است.

مجید رستگاری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: در سال آبی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۰ میزان بارش در استان ۲۹۵ میلی متر بود که این رقم در سال آبی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۱ به ۳۳۸ میلی متر افزایش یافت.

وی اضافه کرد: با توجه به آمار، میزان متوسط بارش بلندمدت در آذربایجان‌غربی ۳۵۷ میلی متر است که در سال آبی گذشته (۱۴۰۱ – ۱۴۰۲) ۱۹ میلی متر معادل پنج درصد بارندگی کمتری نسبت به بلندمدت داشتیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی ادامه داد: در سال آبی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ میزان بارش در سه حوضه دریاچه ارومیه، زاب و ارس به ترتیب ۳۳۳، ۶۸۷ و ۲۶۵ میلی متر ثبت شد.

رستگاری گفت: با توجه به این آمار، میزان بارش در حوضه دریاچه ارومیه ۱۲ درصد، حوضه زاب ۶ درصد و در حوضه ارس ۲۷ درصد نسبت به سال آبی ۱۴۰۰ – ۱۴۰۱ افزایش داشت.

وی افزود: البته با توجه به بررسی‌های آماری، میزان بارش در سال آبی گذشته نسبت به متوسط بلندمدت در حوضه زاب ۶ درصد بیشتر شده، ولی در حوضه دریاچه ارومیه ۶ درصد و در حوضه ارس پنج درصد کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی ادامه داد: باید توجه داشت که طی سه سال آبی، این استان با میزان بارش‌های کمتر از ۳۰۰ میلی متر روبرو بود و امسال نیز کمی بیشتر از ۳۰۰ میلی متر بارش داشتیم و نیاز آبخوان‌های استان بسیار بالاتر است و نیازمند بارش‌های بیشتری به ویژه در بارش برف هستیم.

رستگاری گفت: در سال آبی گذشته، میزان بارش برف کم شده بود و حجم قابل توجه بارش‌ها را باران‌های بهاری تشکیل می‌داد که این امر، به ذخایر آبی استان مشکلات جدی وارد کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.