آویشن، گیاهی دارویی با خواص شگفت انگیز

آویشن گیاهی دارویی است که برای پیشگیری از سرماخوردگی و عفونت‌های تنفسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گیاه آویشن، گیاهی از تیره نعناعیان است.،طبع آویشن گرم و خشک است و به‌عنوان مصلح برخی از مواد غذایی مانند پنیر، ماست، سیب زمینی، لوبیا سبز و نخود سبز به کار می‌رود. مصرف بیش از اندازه آویشن به افرادی که مزاج گرم و خشک دارند، توصیه نمی‌شود.

رایج‌ترین شکل آویشن با نام علمی Thymus vulgaris ، گیاهی است که برای هزاران سال مصارف دارویی و آشپزی داشته است.

این گیاه ،بومی مناطق مدیترانه‌ای و بخش‌های خاصی از آفریقا بوده و مصرف آن به دوران امپراطوری رم بر می‌گردد.

در آشپزی، ساقه‌ها و برگ‌های آن برای طعم بخشیدن به غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه معمولا به سوپ‌ها ، سس‌ها ، غذاهای گوشتی و سایر موارد اضافه می‌شودآویشن برای مصارف پزشکی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. از روغن این گیاه برای موارد مختلف پزشکی استفاده می‌شود.برگ‌های این گیاه را می‌توان به صورت دم‌کرده استفاده کرد و روغن و کرم حاصل از آن بر روی پوست بدن اعمال می‌شود.

از خواص آویشن‌ می‌توان به خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی آن اشاره کرد. آویشن تا حد زیادی چرک و عفونت گلو را از بین می‌برد. از دیگر خواص آویشن‌ می‌توان به خاصیت خلط‌آور بودن آن اشاره کرد که در درمان سرفه مفید است.

از دیگر خواص آویشن که برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است، سرشار بودن آویشن از ویتامین‌های A و C، مواد معدنی، روغن تیمول و آنتی اکسیدان‌ها است. استفاده روزانه از عرق آویشن و دمنوش لاغری آویشن می‌تواند سیستم ایمنی را تقویت کند.

آویشن از سطح بالای پتاسیم برخوردار است. پتاسیم می‌تواند فشار خون و ضربان قلب را کنترل کند، درنتیجه مصرف آویشن و فشار خون با یکدیگر ارتباط داشته و می‌تواند برای کنترل فشار خون موثر باشد. خوردن دمنوش آویشن و چای آویشن برای کنترل فشار خون موثر است.

آویشن به دلیل دارا بودن خواص آنتی‌اکسیدانی روند پیری پوست را کند می‌کند و سبب درخشنگی پوست می‌شود.

از دیگر خواص آویشن، تاثیر بی‌نظیر آن در درمان اگزما و رفع خارش و خشکی پوست است.

دمنوش و چای آویشن در درمان شوره سر موثر هستند.

روغن آویشن می‌تواند از ریزش مو جلوگیری کند و موها را ضخیم و درخشان نماید.

 

 

آویشن، گیاهی دارویی با خواص شگفت انگیز

آویشن، گیاهی دارویی با خواص شگفت انگیز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.