از احیای ۷ رشته قنات‌ در شیراز تا افزایش بادام در بیضا

رئیس اداره فنی و زیربنایی جهاد کشاورزی شهرستان شیراز از پایان عملیات مرمت ۷ رشته قنات در این شهرستان خبر داد.

امین شکری زاده رئیس اداره فنی و زیربنایی جهاد کشاورزی شهرستان شیراز با اشاره به پایان عملیات مرمت ۷ رشته  قنات در این شهرستان، اظهار کرد: هزینه اجرای این طرح‌ها بالغ بر ۱۵ هزار میلیون ریال از محل اعتبارات سال ۱۴۰۱ بود.

او گفت: با اتمام این طرح ها، حدود ۲۰ لیتر بر ثانیه به آبدهی قنوات اضافه شده و بیش از هزار هکتار از مزارع و باغات مناطق شهرستان را آبیاری می‌کنند.

شکری زاده با بیان اینکه طول تقریبی این قنات‌ها هزار و ۶۰۰ متر است، تصریح کرد: بیش از ۲۵۰ بهره بردار از آب این قنات بهره‌مند می‌شوند.

 

 

قنات

افزایش سطح زیرکشت آویشن در مرودشت

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از افزایش سطح قابل برداشت گیاه دارویی آویشن در شهرستان خبر داد و گفت: سطح زیر کشت این محصول به ۸ هکتار رسید.

منصور امیریان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت اظهار کرد: در جهت تعیین و عملیاتی کردن الگوی کشت مناسب شهرستان و کشت گیاهان کم آب بر، ترویج کشت گیاهان دارویی در دستور کار مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قرار گرفته و با کاشت یک هکتار و نیم این گیاه دارویی در سال زراعی جاری، سطح زیر کشت آویشن در شهرستان به ۸ هکتار رسید.

 او افزود: با توجه به نیاز آبی کمتر این محصول نسبت به سایر محصولات کشت شده رایج در شهرستان و همچنین با توجه به چند ساله بودن این محصول و هزینه کمتر عملیات کاشت و داشت از قبیل هزینه ماشین آلات، کود و سموم شیمیایی از لحاظ اقتصادی نیز کمک شایانی به بهره برداران خواهد کرد.

او گفت: پیش بینی می‌شود با توجه به فعالیت‌های ترویجی صورت گرفته در این رابطه، کشت این محصول در شهرستان، مورد استقبال کشاورزان قرار گیرد.

 امیریان بیان کرد: میزان عملکرد گیاه دارویی آویشن به طور متوسط، ۲ تن در هکتار است و پیش بینی می‌شود ۱۶ تن محصول از مزارع این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف شود و در صورت ساخت صنایع خشک کن و بسته بندی و همچنین فرآوری گیاهان دارویی می‌توان گام موثری در جهت اصلاح الگوی کشت شهرستان به سمت کشت گیاهان کم آب بر، برداشت و به معیشت اقتصادی بهره برداران، کمک کرد.

 گیاه دارویی آویشن در تسکین درد‌های روماتیسمی، درمان بیماری‌های عفونی، تقویت سیستم ایمنی بدن و کنترل فشار خون کاربرد دارد و همچنین به عنوان چاشنی و طعم دهنده غذا نیز از پودر آویشن استفاده می‌شود.

گیاه دارویی آویشن

افزایش برداشت بادام در بیضا 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا گفت: برداشت بادام نسبت به پارسال افزایش ۳.۶ برابری داشته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا با اشاره به پایان برداشت بالغ بر ۵۴ تن بادام از سطح باغ‌های این شهرستان، اظهار کرد: برداشت بادام نسبت به پارسال افزایش ۳.۶ برابری داشته است.

 صدیقه مویدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا بیان کرد: امسال سطح باغ‌های بارور بادام در این شهرستان ۵۴ هکتار است که از این سطح ۴۲ هکتار به باغ‌های آبی و ۱۲ هکتار به باغ دیم اختصاص دارد.

 او افزود: برداشت بادام از اوایل شهریور ماه آغاز شد و تا ابتدای مهرماه پایان یافت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا اضافه کرد: با برداشت این مقدار بادام، بیش از ۶۴ میلیارد ریال عاید کشاورزان بیضا شد.

 او بیان کرد: عمده ارقامی که در بیضا کشت می‌شوند، رقم‌های دیر گُل سنگی و مامایی است.

 مویدی با اشاره به اینکه درخت بادام قابلیت خوبی به منظور غرس در اراضی شیب دار و کشت به صورت دیم را دارا است، تصریح کرد: بادام از درختان کم آب بر است که از نظر اقتصادی می‌تواند درمعیشت و درآمد کشاورزان تحول ایجاد کند.

 این مقام مسئول تصریح کرد: بهبود نسبی وضعیت بارندگی‌ها در پارسال که منجر به آبرسانی بهتر به باغ‌های بادام شد، همراه با تغذیه مناسب و رعایت اصول به باغی از عوامل موثر در بهبود عملکرد درختان بادام در این بازه زمانی بوده است.

بادام

هزار هکتار باغ و مزرعه در قیروکارزین شناسنامه دار شد 

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین از صدور شناسنامه برای حدود ۶۰۰ هکتار مزرعه و ۵۰۰ هکتار باغ در این شهرستان خبر داد. 

محمد حیدری مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین با بیان اینکه طرح شناسنامه دار کردن باغ‌ها و مزارع از پارسال با همکاری اتاق اصناف شهرستان قیروکارزین آغاز شد، اظهار کرد: تعداد ۹۷ نفر باغدار و ۴۲ نفر زارع از مزایای اجرای این طرح بهره‌مند شدند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه خدمات و نهاده‌های کشاورزی صرفا به باغ‌های شناسنامه دار تعلق می‌گیرد، گفت: در بازدید از باغ‌ها، اطلاعات کاملی از مالک باغ، نوع درختان کاشته شده، سال ساخت، میزان و زمان سم‌پاشی و کودپاشی، همچنین سموم و کود‌های مصرفی دریافت و پس از ثبت و بررسی توسط مسئولان مربوطه شناسنامه باغ یا مزرعه صادر می‌شود. 

حیدری اجرای این طرح را گامی مؤثر در توسعه و استانداردسازی تولیدات کشاورزی دانست و تصریح کرد: کشاورزان با مراجعه به نظام صنفی کشاورزی در شهرستان‌ها می‌توانند نسبت به شناسنامه دار کردن باغ خود اقدام کنند.

برداشت لوبیا از مزارع بهمن 

برداشت لوبیا از مزارع بهمن در استان فارس آغاز شد.

سعید یعقوبی رئیس مرکز جهاد کشاورزی بهمن اظهار کرد: کشاورزان منطقه بهمن امسال ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار از مزارع کشاورزی را به کشت لوبیا اختصاص دادند.

لوبیا

او با بیان اینکه میانگین برداشت لوبیا در منطقه بهمن ۲ تن در هکتار است، افزود: پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۵ هزار و ۶۰۰ تن لوبیا از مزارع کشاورزی منطقه بهمن برداشت شود. 

رئیس مرکز جهاد کشاورزی بهمن تصریح کرد: لوبیا تولیدی منطقه بهمن علاوه بر مصرف داخلی به شهر‌های شیراز، اصفهان، یزد و شهرکرد ارسال می‌شود.

تولید آلوبخارا در بوانات 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بوانات از آغاز برداشت آلو بخارا از سطح هزار هکتار باغ‌های این شهرستان خبر داد.

محمدحسین ترابی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بوانات با اشاره به آغاز برداشت آلو بخارا از سطح هزار هکتار باغ‌های این شهرستان، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود از هر هکتار باغ آلوبخارا، حدود ۵ تن محصول برداشت شود. 

آلوبخارا

او با بیان اینکه آلوبخارا مهم‌ترین رقم آلو در شهرستان بوانات به شمار می‌رود، گفت: برداشت محصول از اواسط شهریورماه آغاز شده است و تا پایان مهرماه ادامه دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بوانات، ادامه داد: حدود ۱۰ درصد آلوی تولیدی توسط باغداران شهرستان بوانات به مصرف تازه خوری می‌رسد و ۹۰ درصد آن به روش‌های مختلف فرآوری و روانه بازار مصرف می‌شود.

ترابی تصریح کرد: آلوبخارای تولیدی به دلیل استفاده نکردن از سموم و کود‌های شیمیایی از رنگ و طعم خاصی برخوردار است و همواره مورد توجه خریداران است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار