در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

روایت مریلا زارعی و نرگس آبیار از فیلم‌های دفاع مقدس در رادیو نمایش

تهیه‌کننده «تا انتها حضور» گفت: مهمانان دعوت شده از وضعیت فیلمنامه‌ها با مضامین دفاع مقدس گلایه داشتند؛ چراکه فیلمنامه خوب نداریم.

ریحانه یزدان دوست، تهیه‌کننده مستند روایی «تا انتها حضور» رادیو نمایش در پاسخ به این سوال که این برنامه شامل چه روایت‌هایی از دفاع مقدس است، گفت: شروع این برنامه از آغاز جنگ تحمیلی است، که با روایت شهید آوینی و روایت فتح شروع می‌شود. به مرور سینما به سمت سینمای جنگ و اتفاقات در جبهه حرکت می‌کند.

یزدان دوست ادامه داد: بعد از آن تاثیری که جنگ در خانواده‌ها بجا گذاشته، روایت می‌شود. یعنی ما روایت از فضای جنگ نداریم، ولی تاثیر آن در خانواده‌ها روایت می‌شود. در قسمت اول به شهید آوینی و اندیشه ایشان پرداخته شد. اینکه چگونه روایت فتح شکل گرفت. ما در برنامه «تا انتها حضور» با مصطفی دالایی، فیلمبردار شهید آوینی گفتگو کردیم. 

تهیه‌کننده مستند روایی «تا انتها حضور» درباره مهمانان برنامه توضیح داد: با مجتبی اردشیری، منتقد؛ منیر قیدی، کارگردان «دسته دختران»؛ نرگس آبیار، کارگردان فیلم ابلق؛ مریلا زارعی، بازیگر فیلم «هناس»؛ عبدالرضا اکبری، بازیگر و جمال شورجه، کارگردان گفتگو شده است. صحبت‌های ابراهیم حاتمی کیا هم از آرشیو جمع‌آوری شده است.

وی در پاسخ به این سوال که دغدغه هنرمندان از فیلم‌های دفاع مقدس پیرامون چه موضوعاتی است؟ بیان کرد: همه آن‌ها از وضعیت فیلمنامه‌ها گلایه داشتند؛ چراکه فیلمنامه خوب نداریم. البته گویا کل جهان درگیر این معضل هستند. از طرفی، بودجه و سرمایه‌گذار برای ساخت فیلم‌های دفاع مقدس وجود ندارد. همه مهمانان موافق بودند فیلم‌های تولید شده در دهه ۷۰ تا اواسط دهه ۸۰ کار‌های قوی‌تری بودند.

ویژه برنامه «تا انتها حضور» به مناسبت هفته دفاع مقدس در هفت قسمت تولید شده، که مروری بر سینمای دفاع مقدس از سینمای مستند تا داستانی دارد. پرداختن به مستند روایت فتح، فیلم‌هایی که فضای جبهه، جنگ و مسائل بعد از آن را به تصویر می‌کشد، از بخش‌های این برنامه است. نویسندگی و گویندگی این برنامه هم به عهده فاطمه حاتمی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.