رئیس تجارت اتحادیه اروپا جدایی از چین را رد کرد

مقام ارشد اتحادیه اروپا با بیان آنکه این اتحادیه از چین جدا نخواهد شد، گفت که بروکسل باید از خود محافظت کند.

«والدیس دامبروسکیس» معاون اجرایی کمیسیون اروپا در اجلاس سالانه «بوند» در شانگهای با بیان آنکه اتحادیه اروپا روابط اقتصادی خود را با چین - یکی از بزرگترین شرکای تجاری خود - قطع نخواهد کرد، گفت که با این حال، بروکسل باید از خود محافظت کند، زیرا تجارت با پکن «بسیار نامتعادل» است.

اروپا در سال ۲۰۲۲ حدود ۴۰۰ میلیارد یورو (۴۲۷ میلیارد دلار) کسری تجاری را ثبت کرد، در حالیکه کل جریان واردات و صادرات از ۸۶۵ میلیارد یورو فراتر رفت که بالاترین رقم تاریخ است.

دامبروسکیس اکنون در یک سفر چهار روزه در چین است و همچنین گفت: «ریسک‌زدایی جدایی نیست و اتحادیه اروپا هیچ قصدی برای جدا شدن از چین ندارد. این بلوک همچنین باید در شرایطی که از صراحت آن سوء استفاده می‌شود از خود محافظت کند.»

اظهارات این مقام اجرایی پیش از یک مکالمه پرمخاطره با رهبران چین از جمله «هی لیفنگ» معاون نخست‌وزیر که قرار بود هفته آینده در پکن برگزار شود، بیان شد.

او افزود: «ایجاد بازار آزاد در میان اعضا یکی از اصول بنیادین اتحادیه اروپا بود. ما همچنین متعهد به تجارت آزاد و منصفانه جهانی هستیم و کلمه کلیدی اینجا عادلانه است. این به معنای به حداقل رساندن وابستگی استراتژیک ما برای تعدادی از محصولات استراتژیک است.»

مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا متعهد شد که روابط خود را با چین تقویت، مسائل تجاری را مدیریت و به چالش‌های جهانی رسیدگی کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار