جابجایی محل تامین بودجه خرید تضمینی گندم، تاخیر پرداخت مطالبات را کاهش می‌دهد

کارشناس اقتصادی گفت: با جابجایی محل تامین بودجه خرید تضمینی گندم از فروش نفت به درآمد‌های مالیاتی، تاخیر پرداخت مطالبات گندم‌کاران رفع خواهد شد.

در میز اقتصاد موضوع وضعیت تولید گندم در کشور و برنامه وزارت جهاد برای سال زراعی آینده بررسی شد و آقای سهرابی مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی، آقای منصوری مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی و معیدیان کارشناس اقتصادی به سوالاتی پاسخ دادند.

سوال: آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم چیست؟

سهرابی: طبق آخرین آمار میزان خرید تضمینی گندم از مرز ۱۰ میلیون و ۳۴۰ هزار تن گذشت. برآورد‌های اولیه ما از تولید هم حدود ۱۳.۵ میلیون تن است و آمار نهایی در پایان برداشت اعلام خواهد شد. از سال ۱۳۶۸ دولت خرید تضمینی گندم را آغاز کرده و ۳۴ سال از این طرح می‌گذرد، فقط در ۸ سال از این سال‌ها خرید تضمینی ما بیش از ۱۰ میلیون تن بوده است. در حالی که امسال علیرغم کاهش بارندگی نسبت به بلند مدت، رشد تولید داشته‌ایم. نکته مهم دیگر در کشت امسال این بود که میزان بذور اصلاح شده ما افزایش پیدا کرد.

در کنار افزایش تولید، موضوع کیفیت هم مورد توجه قرار گرفت. طبق آخرین گزارش افت مفید محصولات ۱.۹ درصد، غیر مفید ۱.۸ و سن زدگی ۰.۲۸ درصد است که اعداد بسیار خوبی است. اگر مبارزه با آفات و علف‌های هرز را انجام ندهیم و مدیریت برداشت خوبی نداشته باشیم، این اعداد به ۶ درصد هم می‌تواند برسد. همچنین توانستیم میزان پروتئین دانه‌های گندم را به ۱۲.۵۵ درصد که در گذشته بیش از ۱۱ درصد بود، افزایش دهیم.

سوال: چقدر از پرداخت مطالبات باقی مانده است؟

سهرابی: از ابتدای خرید تضمینی تاکنون، ارزش گندم‌های خریداری شده به ۱۵۵ هزار میلیارد تومان رسیده که از این میزان ۱۱۰ هزار میلیارد تومان آن پرداخت شده استکه مجموعه سازمان برنامه و وزارت اقتصاد برای پرداخت باقی مطالبات هم تلاش‌های خود را انجام می‌دهند. طبق آخرین وعده‌ها قرار بود تا آخر شهریور ماه پرداخت شود، اما اکنون پیش بینی می‌شود تا اواسط مهر این مطالبات تسویه شود.

سوال: وضعیت تولید در سال زراعی گذشته چگونه بود؟

منصوری: آن چیزی که بخش دولتی تاکنون در محصول کلزا خریداری کرده ۱۰۹ هزار تن و بر اساس قیمت هر کیلو ۳۰ هزار تومان است. ۳.۱۴ هزار میلیارد تومان بهای دانه تولید شده است و تاکنون ۲.۳ هزار میلیارد تومان معادل ۷۳ درصد پرداخت شده است. کل تولید کلزا ۱۴۰ هزار تن بوده و فاصله بین ۱۰۹ هزار تا ۱۴۰ هزار تن توسط بخش خصوصی خریداری شده است. 

سوال: چقدر متکی به واردات دانه‌های روغنی هستیم؟

منصوری: دانه‌های روغنی در کشور، ده درصد نیاز مردم را تامین می‌کند و باقی مانده آن از طریق واردات تامین می‌شود. برخی از علل این اتفاق عوامل اقتصادی و بازرگانی، عوامل اقلیمی و محیطی و علت سوم موضوعات علمی و تکنیکی است.

سوال: مهمترین چالش در سال زراعی گذشته چه بود؟

معیدیان: بعد از دوسالی که از تشکیل شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی می‌گذرد، اتفاق خوبی را شاهد هستیم و قیمت گذاری خرید تضمینی محصولات به دست وزارت جهاد افتاده و با ۴ مولفه‌ای که در قیمت گذاری دیده شده، پیش بینی خوبی از قیمت محصولات اساسی انجام شد. بودجه خرید تضمینی گندم معمولا از محل تبصره ۱۴ و فروش نفت تامین می‌شود که معمولا تا محقق شدن آن ۵ تا ۶ ماه از سال شمسی می‌گذرد، این در حالی است که برداشت گندم از فروردین آغاز می‌شود. اگر این بودجه به لحاظ قانونی به درامد‌های مالیاتی تغییر پیدا کند، دیگر تاخیر نخواهیم داشت و کشاورزان به موقع می‌توانند پول خود را دریافت کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی صوفی
۱۰:۳۱ ۰۸ مهر ۱۴۰۲
پرداخت مطالبات با وعده ی چهل روزه بعد از تحویل بود که با بی برنامگی تا اواخر شهریور تمدید شد و تا هنوز هم پرداخت دومی صورت نگرفته است.برخی از کشاورزان وهله ی اول را نیز دریافت نکرده اند من جمله خود بنده که ریالی در ازای ۳۰۰ تن گندم دریافت نکرده ام حمایت از تولید کننده از موضوعات اساسی مملکتی است که مسئولین باید بدان توجه نمایند
Iran (Islamic Republic of)
گندمکار
۰۹:۱۸ ۰۸ مهر ۱۴۰۲
با احترام . چه با صداقت دروغ از صفتی مذموم به نیک جایگاه یافت و بالا دست این مفهوم را نهادینه و رنجی نابخشودنی به فرودستان حقنه نمود
همین و باقی قلم فرسایی و بحر طویل بی معنا و تکراری. درپایان وعده های دروغ با آغاز مهرماه همان صداقت دروغ است و تسویه رنج کشاورزدیگر سودی ندارد زیرا تاریخ کشت از دست رفت ودستان پینه بسته ما کشاورزان تهی از....
Iran (Islamic Republic of)
توفیق چمیم
۰۲:۲۵ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
خدا انشالله جواب اینهمه ظلم وستم شماها به گندم کاران را میدهد مسولین دزد و کلاه بردار دروغگو که با آبرو گندم کار بازی کردید ونمیذارین محصولاتش را که باهزاران غرض وقوله ومصیبت جمع کرده را باقیمت خوب و به دلار به خارج بفرسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۶ ۰۴ مهر ۱۴۰۲
سلام خدالعنت کندمقصرراکشاورزنابودشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
ما کشاورزان شغلمان همیشه آبستن به ضرر بود گاهی سیل گاهی خشکسالی سالی آتش سوزی سالی آفت.....
ی کاری میکنیم تا برید مثل گوشت که پارسال صد تومن بود از دامدار حمایت نکردید الان جونتان میاد بالا کیلویی ۵۰۰ وارد میکند گندم نمیکاریم تا سال دیگه کیلویی ۴۰ تومن وارد کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
اینها میخوان موقعی پول بدن که بذر تعاونی فروش بره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
ای بدبختی روزگار کشاورز زبون بسته ، ببینید دوستان همون موقع که قیمت گندم رو مشخص نکردن و گفتن به قیمت پارسال بدیم بعد مابه التفاوت اون رو وقتی قیمت مشخص شد بدیم ملت معلوم بود دیگه میخوان چکار کنن در واقع فکرشون همین بود که مابه التفاوت پول گندم رو وسط مهر بدن تا کشاورز پول داشته باشه بذر از تعاونی خرید کنه برای کشت در واقع میخوان گندمای که تعاونی به عنوان بذر امسال اورده فروش بره فقط تو همین فکرن کاری ندارن کشاورز این تابستون چی به سرش اومد ای خدا این بی عدالتی رو زود برچین،.
Iran (Islamic Republic of)
کریم
۱۱:۰۷ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
آقا یکباره بگید همان ۱۱ تومان تمام دیگه پولی در کار نیست.
Iran (Islamic Republic of)
کریم
۱۱:۰۷ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
آقا یکباره بگید همان ۱۱ تومان تمام دیگه پولی در کار نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
مگه نگفتید اخر شهریور پرداخت میکنید فکر نمیکنید ما بدهکار هستیم باید پرداخت کنیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
همیشه بترسید از اونی که هیچی برای از دست دادن ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
این دفعه دیگه با کارشناسی دارن کشاورز رو سرگرم می کنن . خجالت که نمی کشن .وزیر کشاورزی و ریس سازمان برنامه و بودجه اگه بمیرین بهتره تا ایقد وعده وعی دروغ به کشاورزان بدین .نمی دونم وزیر کشاورزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه بازم رو دارن بیان اراجیف تحویل بدن یا نه . ایقد این وزیر کشاورزی پرو هست که حاضر نیست بعد از شیش ماه بگه دیر کرد پول کشاورزان پرداخت می کنیم میگه در موارد دیگر واسه شون جبران می کنیم. کشاورزان نیازی یه صدقه دادن شماها نیستن . حق مسلم شون هس دیر کرد پول شون به حساب شون واریز بشه .
Iran (Islamic Republic of)
علی قربان زاده
۰۹:۴۹ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
من از بانک کشاورزی وام میگرفتم وام گندم می دهند دویست میلیون میدهند پانصد میلیون مینویسن ریس بانک گفت سی صد اینجا میمونه درصد بانکی پانصد میلیون میگیرند در یک سال به دویست میلیون ۱۲۳ میلیون سود میخان چکار کنیم نگرفتم
Germany
ناشناس
۰۹:۳۱ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
پس چیشد آخرش شهریور اومد دروغ....ا
Iran (Islamic Republic of)
فرشاد
۰۹:۰۵ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
لعنت خدا به همه مسوولین دروغگو که ۵ماهه مثل تمام وعده ها وعدا سرخرمن میدید به کشاورزها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۹ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
پولمون بدید بعد برید کارشناسی کنید
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۰۷:۳۸ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
خجالت نمیکشین اول اواسط شهریور بعد آخر شهریور الانم اواسط مهر روسیاه
Iran (Islamic Republic of)
عبدالرحمن عیاشی
۰۵:۲۵ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
۱۵ مهر پول گندم تسویه میکنید از امروز تا نصفه مهر مردم چی میخورن به این وضع فکرکردید وجدانن شرف ندارین شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۲۵ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
خیلی دروغگو و بی عهد هستید....
Iran (Islamic Republic of)
جهانی کیا
۱۲:۴۹ ۰۳ مهر ۱۴۰۲
صدقه ازین پول گندم بهتر فقط دروغ به طلب کار گفتیم آخر شهریور دیگه حتما پول تو میدیم ما هم شدیم مثل خودشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۹ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
آقای‌ وزیر‌شهریور‌ هم‌ تمام‌شد‌ چی‌شد‌ پول‌ گندم
United States of America
ناشناس
۰۱:۴۵ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
قرار بود سوم وچهارم مطالبات گندم کاران پرداخت شود حالا یک دروغ دیگر میخواهید به ۱۵ مهر بکشید
آخرین اخبار