اجرای عملیات آبخیزداری راهی برای کنترل آب‌های زیرزمینی

رئیس مرکز خشکسالی گفت: اجرای عملیات آبخیزداری در کنترل آب‌های سرزمینی و کنترل و جلوگیری از برداشت سفره‌های زیرزمینی تاثیر بسزایی دارد.

احد وظیفه رئیس مرکز خشکسالی گفت: طی سه سال اخیر تا انتهای سال گذشته شرایط لانینای متوسط در ایران حاکم بود و در این دوره به‌خصوص بار ش های پاییزی به طور استثنایی کمتر از نرمال بود. گرچه همین مطالعات نشان می‌دهند در برخی سال‌ها به ترتیب با وجود ال‌نینو یا لانینا بارش‌های کمتر یا بیشتر از حد انتظار یا نرمال روی داده است.

به گفته او،  برای پاییز و زمستان امسال با احتمال بالا با رویداد ال‌نینوی متوسط تا قوی مواجه خواهیم بود؛ بنابراین انتظار می‌رود در کنار سایر عوامل تاثیرگذار بارش تجمعی مناطق مختلف کشور در پاییز و نیمه اول زمستان نرمال و بیش از نرمال باشد.

وظیفه ادامه داد: بنابر مدل‌های عددی پیش‌بینی فصلی به احتمال ۵۰ تا ۷۰ درصد وقوع بارش‌ها در فصل پاییز و زمستان نرمال و بالاتر از نرمال خواهد بود.

رئیس مرکز خشکسالی گفت: با توجه به وضعیت آب و خاک کشاورزی امیدواریم که با اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری، آب‌های سرزمینی کنترل و سفره‌های زیرزمینی ترمیم شوند.

او گفت: با توجه به انتظارات کلی از بارش‌های احتمالی، برای جلوگیری و کاهش آسیب‌های احتمالی و خسارت‌های ممکن ناشی از سیل‌های گسترده مانند اواخر سال ۹۷ و اوایل سال ۹۸ و برای حفظ آب و خاک باید برنامه‌های اجرایی متناسب در دستور کار متولیان امر قرار گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار