واکسیناسیون ۹۸ درصد نوزادان کردستانی

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: به صورت میانگین نزدیک به ۹۸ درصد نوزادان زیر یکسال کردستانی واکسن‌های (ب. ث. ژ، پنتاوالان، فلج اطفال و سرخک، سرخجه و اوریون) را دریافت کرده اند.

 دکتر فرزام بیدارپور معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: واکسیناسیون بخشی از مراقبت‌های پزشکی کودکان است که با هدف پیشگیری از شیوع و بروز تعدادی از بیماری‌های جدی، از بدو تولد نوزاد شروع و تا پایان دوران کودکی ادامه می‌یابد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان تصریح کرد: بعد از تولد و قبل از مرخص شدن از بیمارستان، واکسن‌های ب ث ژ (BCG)، خوراکی فلج اطفال (OPV) و تزریقی هپاتیت B (نوبت صفر)، دو ماهگی واکسن‌های پنج گانه شامل (دیفتری، کزاز و سیاه سرفه، هپاتیت و هموفیلوس انفلوانزا تیپ ب) خوراکی فلج اطفال، چهار ماهگی واکسن‌های پنج گانه تزریقی و خوراکی فلج اطفال و فلج تزریقی است. 

او در ادامه گفت: همچنین در سن شش ماهگی واکسن‌های پنج گانه تزریقی خوراکی فلج اطفال و تزریق فلج اطفال است، دوازده ماهگی واکسن‌های تزریقی سرخک، سرخچه و اوریون (MMR)، هجده ماهگی واکسن‌های سه گانه تزریقی دیفتری، کزاز و سیاه سرفه و خوراکی فلج اطفال و MMr می‌باشد و در سن شش سالگی ورود به مدرسه واکسن‌های خوراکی فلج اطفال و سه گانه دیفتری، کزاز و سیاه سرفه تزریق می‌شود.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان ابراز کرد: در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، بر اساس آمار‌های واکسیناسیون کودکان زیر یکسال به ترتیب ۹۷ و ۹۸.۴ درصد واکسن ب. ث. ژ، ۹۶ و ۹۹.۲ درصد پنتاوالان، ۹۶ و ۹۹.۱ درصد فلج اطفال و ۹۹ و ۹۸.۴ درصد سرخک، سرخجه و اوریون را دریافت کرده اند.

بیدار پور در پایان اظهار داشت: بر اساس آمار مذکور و به صورت تجمعی میانگین دریافت واکسن در کودکان زیر یکسال در سال ۱۴۰۰ برابر با ۹۷ درصد و در سال ۱۴۰۱ برابر با ۹۸.۷۷ درصد بوده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.