در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تربیت و معرفی پادکستر‌های فارسی برتر از سوی معاونت صدای رسانه ملی

اسدی گفت: اصلی‌ترین دلیل برگزاری رویداد ملی پادکست فارسی در معاونت صدای رسانه ملی کشف و رشد استعداد‌های پادکست در کشور است.

وحید اسدی، دبیر اولین رویداد ملی پادکست فارسی معاونت صدای رسانه ملی درباره برگزاری این رویداد با هدف شناسایی پادکستر‌ها گفت: اصلی‌ترین هدف معاونت صدا معرفی برترین پادکستر‌های فارسی به مخاطبان در کشور است. همچنین آموزش ساخت، انتشار و بازاریابی پادکست برای نسل جدید تهیه‌کنندگان رادیویی است.

اسدی ادامه داد: معاونت صدا با برگزاری این رویداد به دنبال تربیت پادکستر از بین تهیه‌کنندگان رادیویی است، تا ساخت پادکست‌های فارسی را در رادیو جا بندازد. اصلی‌ترین دلیل رادیو کشف و رشد استعداد‌های پادکست در کشور است.

دبیر اولین رویداد ملی پادکست فارسی معاونت صدا در پاسخ به این سوال که پادکست‌های فارسی تولید شده از موج اف‌ام پخش می‌شود؟ توضیح داد: خیر، فضای پادکست در برنامه‌های پادگیرهاست. موج اف‌ام از پادکست‌ها حمایت می‌کند، ولی زیر ساخت انتشار پادکست‌ها در فضای وب و پادگیر‌های داخلی و بین‌المللی است.

معاونت صدا اصلاً به درآمدزایی فکر نمی‌کند

وی در پاسخ به این سوال که تربیت پادکستر‌ها می‌تواند برای معاونت صدا درآمدزایی داشته باشد، بیان کرد: معاونت صدا اصلاً به درآمدزایی فکر نمی‌کند و بر روی وظیفه‌اش متمرکز است. پادکستر‌های مبتدی و حرفه‌ای می‌توانند در فراخوان شرکت کنند. 

اسدی با بیان اینکه رادیو در طی سال‌های اخیر حدود ۱۰۰ نفر پادکستر تربیت کرده، بیان کرد: این پادکستر‌ها علاوه‌بر تولید پادکست در رادیو هم فعالیت دارند. این رویداد محفلی برای کسانی است که در زمینه پادکست فعالیت می‌کنند، افرادی که آزاد هستند، یا زیر نظر صداوسیما هستند امکان معرفی پادکستشان را دارند.

پادکست رسانه انفرادی است

دبیر اولین رویداد ملی پادکست فارسی معاونت صدا درباره ظرفیت پادکست برای بروز استعداد‌ها خاطرنشان کرد: پادکست یک رسانه انفرادی است. یعنی یک نفر می‌تواند به تنهایی آگاهی، سواد، تجربه و استعدادش در روایتگری را در قالب پادکست طراحی کند؛ بخش‌های پادکستش را تقسیم‌بندی کند و طرحش را بنویسد. پادکستر می‌تواند موسیقی پادکستش را انتخاب کند، روایتگری کند و پژوهش و نویسندگی کار با خودش باشد. 

به گفته وی، سال‌هاست پادکست در جهان مطرح شده و در کشور ما از حدود ۱۰ سال اخیر متولد شده است. الان هزاران پادکست فارسی در حال تولید محتوا هستند و در بازار پادکست فعالند. حتی موضوع درآمدزایی برای فعالین این عرصه مطرح است. پادکستر‌هایی هستند که هزینه زندگی خودشان و گروه تولیدشان از این مسیر تامین می‌شود و درآمد دارند. فضای پادکست با یک کار سازمانی و رسمی تولید محتوا متفاوت است.

پادکست براساس استعداد و خلاقیت پیش می‌رود

اسدی با اشاره به اینکه یک تلفن همراه یا دستگاه ضبط صدا کافی است، تا یک نفر از لحاظ فنی برای ساخت پادکست تامین شود، افزود: البته لازم است افراد با نحوه ساخت پادکست، نویسندگی برای آن، انتخاب موسیقی، تدوین فایل صوتی، طراحی گرافیک جلد پادکست و بازاریابی دیجیتال آن آشنا باشند. ولی در گام‌های اولیه به آن چنان مهارت و تجهیزات نیاز ندارد. پادکست براساس استعداد و خلاقیت پیش می‌رود. اینکه یک نفر موضوع جدیدی را انتخاب می‌کند، تا مورد توجه مخاطبین قرار بگیرد.

نخبگان جامعه اصلی‌ترین مخاطبین پادکست هستند

دبیر اولین رویداد ملی پادکست فارسی معاونت صدا درباره مخاطبین پادکست توضیح داد: در دنیا و در ایران مهمترین مخاطبین پادکست جوانان و تحصیلکرده‌ها هستند. نخبگان جامعه اصلی‌ترین مخاطبین پادکست هستند. 

آیین پایانی اولین رویداد ملی پادکست فارسی بهمن ماه در تهران برگزار می‌شود و طی آن برگزیدگان جوایز نفیس و لوح تقدیر دریافت خواهند کرد. مهلت ارسال آثار تا پانزدهم آبان سال جاری است و شرکت‌کنندگان برای ارسال آثار به سایت http://podcastfestival.ir مراجعه کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار