اردوغان: تنها ترکیه تلاش می‌کند تا از بحران غذایی جلوگیری کند

رئیس جمهور ترکیه زمانی که از نشست جی ۲۰ بازمی‌گشت، مدعی شد غربی‌ها باید بدانند که ترکیه به تنهایی در حال تلاش برای جلوگیری از بحران غذایی است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز دوشنبه مدعی شد ملت‌ها به ویژه مردم کشور‌های غربی باید بدانند که ترکیه تنها کشوری است که برای جلوگیری از بحران جهانی غذا تلاش می‌کند.

به گزارش دیلی صباح، اردوغان در هنگام بازگشت از اجلاس گروه ۲۰ در هند خطاب به خبرنگاران حاضر در هواپیمای ریاست جمهوری ترکیه گفت که این کشور به کار برای از سرگیری توافقنامه کلیدی که امکان ارسال ایمن غلات اوکراینی را از طریق دریای سیاه می‌داد، ادامه خواهد داد.

رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد که قصد دارد دوباره با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه درباره احیای کریدور دریای سیاه برای کمک به کشور‌های در حال توسعه آفریقایی گفتگو کند. اردوغان بار دیگر از کشور‌های غربی خواست تا به وعده‌های خود به روسیه عمل کنند و به سهم خود برای رفع انسداد ابتکار عمل غلات عمل کنند.

وی افزود: این موضوع در اواخر ماه جاری در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در دستور کار قرار خواهد گرفت.

پوتین و اردوغان در ۴ سپتامبر در شهر سوچی روسیه دیدار کردند. این اولین ملاقات شخصی آنها پس از تقریبا یک سال وقفه بود. گفت‌وگو پیرامون توافق صادرات امن غلات از دریای سیاه در اوکراین، مهمترین محور گفت‌وگوهای دو طرف بود.

در این دیدار پوتین تأکید کرد که به محض اینکه تمام تعهدات در توافق غلات اجرایی شود، مسکو آماده احیای توافق غلات خواهد بود. مسکو با وجود همه موانع، قصد دارد به صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی ادامه دهد و به ثبات قیمت ها و بهبود وضعیت صنعت کشاورزی جهانی کمک کند.

پوتین همچنین افزود که «روسیه به زودی غلات رایگان را به شش کشور آفریقایی منتقل خواهد کرد.» اردوغان نیز بر آمادگی خود برای مشارکت در فرآوری غلات روسیه برای تامین بیشتر تاکید کرد.

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار