آغاز اجرای طرح دستیابی به پتانسیل عملکرد در مزارع گندم چهارمحال وبختیاری

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی، در اولین نشست هماهنگی اجرای طرح دستیابی به پتانسیل عملکرد در مزارع گندم، از آغاز اجرای این طرح درمزارع گندم خبرداد.

سیروس بیک بکان گفت: در سال‌های گذشته بحث امنیت و اقتدار غذایی به عنوان یک واژه غالب در وزارت جهادکشاورزی هدف گذاری شد و تلاش‌های بسیار زیادی برای رسیدن به این هدف بزرگ انجام گردید که قابل تقدیر است.

وی افزود: اگر آمار تولید گندم را در سال‌های گذشته رصد کنیم نشان می‌دهد که یک همت همگانی برای افزایش ضریب امنیت غذایی بخصوص قوت غالب مردم صورت گرفته است.

بیک بکان با اشاره به اینکه هدف اصلی اجرای این طرح برطرف شدن خلاء عملکرد گندم با اجرایی شدن این طرح می‌باشد گفت: خلأ عملکرد به فاصله یا اختلاف بین عملکرد واقعی کشاورزان و عملکردی که می‌توانستند با مدیریت مطلوب برداشت کنند، گفته می‌شود.


بیشتر بخوانید


بیک بکان ادامه داد: استفاده از بذور اصلاح شده، کشت حفاظتی و مدیریت آفات و آلودگی‌ها و تغذیه مناسب از اقداماتی است که در اجرای این طرح مورد تاکید می‌باشد.

وی بیان کرد: ضمن ارائه طرح دستیابی به پتانسیل عملکرد در مزارع گندم، به مسئله‌یابی و شناسایی محدودیت‌ها و عوامل ایجاد کننده خلاء عملکرد، انتخاب و بکارگیری راهکار‌های فناورانه برای حل مسائل شناسایی شده متناسب با شرایط موجود اقدام می‌شود.

مدیر ترویج وهماهنگی سازمان جهاد کشاورزی استان هم اظهار کرد: شروع طرح، سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ است و به مدت سه سال زراعی با بکارگیری تجربه گندم‌کاران پیشرو در مزارع اجرا می‌شود.

مسعود میرزایی گفت:۱۷ مزرعه نوآوری، ۵ کانون یاد گیری و ۵ سایت الگویی در استان فعال است که جهت اجرای طرح دستیابی به پتانسیل عملکرد در مزارع گندم استان با کمک ۵۰ کشاورز پیشرو در مزارع آبی و ۲۵ کشاورز پیشرو در مزارع دیم کاهش فاصله عملکرد در مزارع نمونه ومیانگین خواهیم رسید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.