رئیس مرکز وکلا:

راه اندازی سامانه تناد به اتقان رای و کاهش اطلاله دادرسی منجر خواهد شد

حسن عبدلیان پور گفت: سامانه تناد موجب کاهش اطاله‌ی دادرسی، کاهش هدر رفت هزینه‌های دادرسی و افزایش وقت قضات در امر دادرسی عادلانه خواهد شد.

حسن عبدلیان پور رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه، با بیان اینکه راه اندازی، ارتقا و روز آمد سازی سامانه تناد به همراه بارگذاری چندین میلیون دادنامه قضایی در آن از بزرگترین اقدامات قوه قضاییه است، گفت: دسترسی به آرا قضایی با کیفیت حاضر در عمده کشور‌های دنیا وجود نداشته و حتی به این طریق و شیوه صورت نگرفته است.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه، گفت: قطعا یکی از مهم‌ترین تفاوت وکلا و قضات مجرب با وکلا و قضات تازه کار علاوه بر تجربه و مهارت‌های ناشی از آن، تسلط به رویه‌های قضایی است که با راه اندازی و ارتقا این سامانه به دست آوردن رویه قضایی امری ممکن و در دسترس شده است.

وی گفت: انتشار رویه‌های قضایی آثار مثبت بسیاری دارد که آثار مهم برای وکیل، دادرس و طرفین پرونده مشهود است. وکیل پرونده با مطالعه و تسلط به استدلال یا ادله و هم چنین با آشنایی کامل به ایرادات شکلی موجب رد دعوا به درستی مسیر طرح و عمل را سنجیده و با کمترین میزان ریسکی اقدام به طراحی استراتژی متناسب می‌کند.

عبدلیان پور با بیان اینکه در دسترس بودن آرا قضایی به کمک قاضی خواهد آمد و موجبات اتقان رای او را فراهم می‌کند، گفت: تسلط کافی به رویه قضایی برای قاضی پرونده موجب می‌شود تا اولا قاضی از صدور حکم سلیقه‌ای خودداری کرده و ثانیا، چون دادنامه در موضوع مطالعه و داوری دیگران قرار می‌گیرد با دقت عمل و استناد و استدلال مناسب اقدام به صدور رای کند که این امر اتقان آرا را افزایش خواهد داد.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه با بیان اینکه نباید استفاده از آرا قضایی صادر شده پویایی را از همکاران قضایی بگیرد، گفت: اگرچه که وکیل و قاضی نباید گرفتار در رویه شده و ابتکار عمل و پویایی ذهنی خود را از دست دهند از این رو لازم است به رویه قضایی مسلط بوده و تجربیات حقوقی و قضایی سابقین را به عنوان اندوخته و سرمایه حفظ کند.

وی با بیان اینکه بسیاری از دادنامه‌ها و آرا دارای ارزش علمی و عملی بسیاری بوده و بعضی از آن‌ها حاصل ده‌ها یا صد‌ها ساعت داوری و نتیجه چندین سال رسیدگی و دادرسی یک پرونده است، گفت: گاهی نیز آرای صادره از جانب قضات با حاصل عملکرد وکلایی با چند دهه تجربه تخصصی و حرفه‌ای است که تا قبل از راه اندازی این سامانه تنها در کمد‌ها و پوشه‌های دادگستری یا اتاق‌های وکلا محبوس بود و هیچ دسترسی به آن‌ها وجود نداشته و قابل استفاده نبوده است.

عبدلیان پور گفت:سامانه تناد منبع ارزشمند حقوقی به نحوی هوشمند و با محفوظ داشتن نیاز‌های حرفه‌ای وکلا، قضات، نیاز‌های پژوهشی محققین و مولفین و پژوهشگران در اختیار جامعه حقوقی یا غیر حقوقی کشور قرار گرفته و می‌تواند موجب ارتقا سطح علمی دادرسی‌ها شود.

وی افزود:تناد که به نوعی بانک آرا قضایی است نقش بسزایی در افزایش اتقان آرا قضایی، کاهش اطاله دادرسی و تنویر افکار عمومی داشته و موجبات کاهش اطاله‌ی دادرسی، کاهش هدر رفت هزینه‌های دادرسی و افزایش وقت قضات در امر دادرسی عادلانه خواهد شد.

رئیس مرکز وکلا کارشناسان رسمی با بیان اینکه انتشار آرا قضایی به شفافیت کمک می‌کند، گفت: انتشار آرا قضایی به شفافیت بیشتر دستگاه قضایی کمک می‌کند و بدین واسطه امکان نقد و بررسی توسط جامعه نخبگانی و افکار عمومی و در نتیجه افزایش اعتماد عمومی و تسهیل امور مردم را فراهم می‌سازد.

منبع: میزان 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Austria
ناشناس
۲۲:۴۳ ۲۱ شهريور ۱۴۰۲
خوب ادرسش رو هم بگین
آخرین اخبار