یک استاد دانشگاه:

سریال «عاشورا» منطق انسان کامل را به تصویر می‌کشد

شاه‌حسینی گفت: در سریال «عاشورا» منطق انسان کامل را می‌بینیم، که با طنز لطیف آمیخته شده است. این سریال به لایه‌های بالای الگوی دفاع مقدس نزدیک است.

مجید شاه‌حسینی، استاد دانشگاه در ویژه برنامه «حماسه‌خوان» شبکه یک سیما درباره سریال «عاشورا» و نزدیکی آن با اتفاقات جنگ دفاع مقدس گفت: از همان زمانی که نسخه سینمایی «موقعیت مهدی» را در جشنواره فیلم فجر دیدم، معلوم بود با پدیده‌ای در عرصه سینمای دفاع مقدس مواجه هستیم. «عاشورا» یک کار درست و سنجیده مرتبط با ظرف زمانی و مکانی وقوع حادثه یعنی اسفند سال ۱۳۶۲ است.

شاه‌حسینی ادامه داد: «عاشورا» به لایه‌های بالای الگوی دفاع مقدس نزدیک است. در پشت جبهه و صحنه‌هایی که شهر در قاب تصویر است، الگوی زیست هشت ساله رزمندگان را می‌بینیم. آن‌ها در این هشت سال زندگی می‌کردند، درس می‌خواندند، ازدواج می‌کردند، فرزند می‌آوردند، می‌جنگیدند، مجروح و شهید می‌شدند. زندگی در جریان بود. در این سریال الگوی زیست دفاع مقدس را می‌بینیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه سریال «عاشورا» و فیلم «موقعیت مهدی» یک سر و گردن بالاتر از فیلم‌هایی است که به اسم دفاع مقدس و با بودجه سینمای دفاع مقدس ساخته شده، ولی تقلید ناشیانه‌ای از ضد جنگ‌های امریکایی و اروپایی بوده است.

به گفته وی، از زمانی که سینما متولد شد، ژانر جنگی به وجود آمد و اولین مصادیق آن را در جنگ جهانی اول داریم. از همان دوران مصادیقی از گونه‌های جنگ و ضد جنگ به عنوان دو زیر گونه مطرح شد. جنگ جهانی اول جنگ بسیار تلخی است. مثلاً در جبهه غربی فرانسه بیش از چهار میلیون سرباز در خطوط مقدم کشته شدند و تعداد تلفات در پشت خطوط مقدم از این تعداد بیشتر بوده است. سربازان فرانسوی و آلمانی که از آن جنگ بر می‌گشتند، منطق‌شان از جنگ جنگ لعنتی بود؛ چون نمی‌دانستند برای چه می‌جنگند. در پایان این جنگ پوچ، چهار امپراتوری تجزیه شدند. جنگ جهانی اول یکی از جنگ‌های خونین تاریخ است. از این زمان به بعد ادبیات و سینمای ضد جنگ متولد شد.

شاه‌حسینی درباره فرق میان جنگ و دفاع مقدس توضیح داد: تفاوت این دو مانند تفاوت سفر توریستی با سفر اربعین است. جنگ ذیل تاریخ عرفی اتفاق می‌افتد و دفاع مقدس ذیل عنوان تاریخ مقدس رخ می‌دهد. آنچه در فیلم «موقعیت مهدی» و سریال «عاشورا» شاهد هستیم، منطق رشد است. منطق انسان‌هایی که به فضای ملکوتی می‌روند. حال عرفانی آقایان مهدی باکری و حمید باکری، ارتباط با مردم، خضوع و تواضع، روح خدمت‌گذاری، ساده زیستی و منطق انسان کامل را می‌بینیم، که با طنز لطیف آمیخته شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.