تهیه ذخیره ژنتیکی از ارقام برتر گردو در چهارمحال و بختیاری

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: داشتن ذخیره ژنتیکی از ارقام برتر درخت گردو از جمله کار‌های مهمی است که در خصوص این تهیه ذخیره ژنتیکی درختان گردو در استان انجام شده است.

حسن جهانبازی اظهار کرد: برای دستیابی به نتیجه خوب، مهمترین عامل در بحث پیوندک تهیه آن از پایه و بعد پیوند زدن آن است.

وی افزود: در همین ارتباط ۲۰ رقم از پایه‌های بومی و غیربومی که در حد رقم شناسایی شده بود با همکاری سازمان جهادکشاورزی به ایستگاه تحقیقات سوادجان انتقال داده شد.

جهانبازی یادآور شد: همچنین باغی از سال گذشته در ایستگاه تحقیقات سوادجان احداث شده تا مبنایی برای کار‌های توسعه در سال‌های آتی باشد.

تحقیقات منحصر به فرد در تولید ارقام مناسب بادام

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: کار‌های دامنه‌داری که درحوزه بادام از سال‌های گذشته انجام شده امسال به طور تقریبی به نتیجه خوبی رسیده است.


بیشتر بخوانید


جهانبازی اظهار داشت: در مدت ۲۰ سال گذشته در حوزه بادام تلفیق ارقام تجاری و دیرگُل انجام شده و نتایج خوبی داشته است.

وی با اشاره به فعالیت ۲ سایت بادام در چهارمحال و بختیاری گفت: در یکی از این سایت‌ها با همکاری بخش خصوصی ۶۵ رقم امیدبخش و در دومین ایستگاه نیز کشت انجام شده و به زودی خبر‌های خوبی در زمینه بادام به اطلاع مردم می‌رسد.

جهانبازی ادامه داد: تلاش می‌شود از این طریق بتوان ارقام مناسب محصول بادام با هدف ایجاد باغ‌های جدید و احیای باغ‌های قدیمی معرفی شود.

وی تاکید کرد: در حقیقت با انجام کار‌های پژوهشی تلاش می‌شود تلفیق میان ارقام بادام انجام شود.

فاصله گرفتن از هسته‌های اولیه از علل کاهش رغبت در کشت بذر رقم برنج گوهرنگ

جهانبازی در خصوص رقم برنج کوهرنگ که سه دهه پیش نام‌گذاری شد، افزود: این رقم برنج در مقطعی خوب کشت شد، اما براساس یک واقعیت، ما تابع عوامل محیطی و کشاورز تابع شرایط اقتصادی است و به طور یقین مرور زمان و تغییر شاخص‌های اقلیمی روی عملکرد محصول تاثیرگذار است.

وی تاکید کرد: همچنین مهم‌تر از این اگر بذر به مرحله خود مصرفی برسد عملکرد آن از بین می‌رود به همین دلیل باید هسته‌های اولیه بذر در پایه‌های مختلف به صورت مکرر تولید و در اختیار کشاورز قرار گیرد.

به گفته جهانبازی، شاید یکی از عواملی که باعث کاهش رغبت در کشت بذر رقم برنج کوهرنگ شده این است که از هسته‌های اولیه فاصله گرفته شد و ممکن است کشاورزان ارقام جدیدی لاین‌هایی جدا شده باشد که عملکرد بهتری داشته باشد.

آمادگی مرکز تحقیقات کشاورزی چهارمحال و بختیاری برای حمایت از دانش بنیان‌ها

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: هر اقدامی که موجب افزایش بهره‌وری در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی شود مبنای دانش‌بنیان دارد و در این ارتباط این مرکز آمادگی خدمات‌رسانی به شرکت‌های دانش‌بنیان را دارد.

با اشاره به راه‌اندازی مرکز رشد تخصصی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی افزود: در این ارتباط در۲ نوبت به تمام دانشگاه‌ها، اعضای هیات علمی، محققان و دانشجویان فراخوان اعلام آمادگی این مرکز برای تامین مکان و استفاده از فضای ایستگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها برای انجام کار‌های تخصصی داده شده و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

وی اظهار داشت: در زمان حاضر ۲ شرکت دانش‌بنیان استان در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری مستقر و کل آزمایشگاه کشت بافت و گلخانه در اختیار آن‌ها قرار دارد و از آن‌ها حمایت علمی می‌شود.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گفت: همچنین در بخش فعالیت‌های آمیخته‌گری گونه‌های مختلف نیز این کار با همت یک شرکت دانش‌بنیان در این مرکز تحقیقاتی درحال انجام است.

وی یادآور شد: افزون براین چهار هسته دانش بنیان نیز به صورت اختصاصی در مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی در حوزه گیاه موسیر شکل گرفته است.

به گفته جهانبازی، سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مجموعه‌ای دانش‌بنیان، بهره‌ور، پاسخگو است که وظیفه انجام تحقیقات کاربردی و بهره‌ور محور برای افزایش بهره‌وری در حوزه جهاد کشاورزی را برعهده دارد.

وی با بیان اینکه تعریف دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی با دیگر بخش‌ها متفاوت است، گفت: در بخش کشاورزی برخلاف دیگر بخش‌ها هر محصول و راهکاری که موجب افزایش بهره‌وری باشد می‌تواند به عنوان یک محصول دانش بنیان معرفی شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.