طنین لبیک یا حسین در بلوار بین الحرمین کوهبنان

بلوار بین الحرمین کوهبنان در روز اربعین حسینی با طنین لبیک یا حسین حال و هوای معنوی خاصی به خود گرفت.

طبق سنت ۲۵۰ ساله همزمان با اربعین حسینی نماز جماعت صبح در بسیاری از مساجد و تکایای شهرستان با حضور عاشقان و ارادتمندان حسینی برگزار و پس از آن مراسم زیارت عاشورا با شکوه خاصی برگزار می‌شود.

 در ادامه به یاد اموات و شهیدانی که طی سال‌های گذشته به دیار باقی شتافته‌اند آش نذری، شله زرد و آبگوشت پخته و در بین مردم توزیع می‌شود.


یکی دیگر از رسوم بسیار کهن شهرستان کوهبنان، بخش طغرالجرد و در دهستان‌های خرمدشت و جور حرکت خودجوش دسته‌جات و هیئت‌های عزاداری در روز اربعین حسینی به سمت و سوی بقاع متبرکه است که عموما جوانان و نوجوانان در این هیئت‌ها حضوری پررنگ، گسترده، پر شور و با نشاط دارند.

در صبح اربعین حسینی هیئت‌ها و دسته‌جات سینه‌زنی و عزاداری کوهبنان با حضور در حرم مطهر امامزاده سلیمانشاه و در جوار قبور مطهر شهیدان هشت سال دفاع مقدس به عزاداری و مرثیه‌سرایی می‌پردازند، یاد و خاطره سرور و سالار شهیدان و ۷۲ تن از یاران شهیدش همچنین شهدای دوران دفاع مقدس را گرامی می‌دارند و در حقیقت حال و هوای معنوی ویژه‌ای بر مراسم روز اربعین حکم‌فرماست.

یکی دیگر از کار‌های ارزشمند و پسندیده‌ای که در شهر کوهبنان و در روز اربعین حسینی با حضور مردم عاشق و دلداده به ولایت و رهبری برگزار می‌شود، قرائت زیارت اربعین به همراه مرثیه سرایی و روضه خوانی است.

این مراسم نیز با شکوه و عظمت ویژه‌ای در جوار قبور مطهر شهیدان برگزار و در پایان عزاداران حسینی در مراسم نماز جماعت اول وقت در حرم مطهر امامزاده سلیمانشاه و جوار قبور مطهر شهیدان هشت سال دفاع مقدس مبادرت می‌ورزند.

از جمله رسوم ارزشمند و ماندگار روز اربعین برگزاری یادواره ۳۳ شهید دهستان خرمدشت و روستا‌های رتک، فتح آباد، کهن، فیدکوئیه و گراکوئیه است و بسیاری از مردم مرکز شهرستان در این مراسم شرکت می‌کنند.

از جمله رسومی که طی قرن‌های گذشته به خوبی حفظ شده، برگزاری مراسم روضه‌خوانی در دهه آخر ماه صفر است و این مراسم با شکوه از شب اربعین تا پایان ماه صفر در بسیاری از مساجد، حسینیه‌ها، تکایا و منازل با حضور عاشقان و ارادتمندان حسینی برگزار می‌شود.

از جمله رسوم باقیمانده و ماندگار در ایام پایانی ماه صفر اجرای مراسم تعزیه‌خوانی و همایش عاشورایی بهشتیان است که توسط گروه تعزیه‌خوانی علی‌اکبر شهرستان برگزار و مورد استقبال جوانان و نوجوانان واقع می‌شود.

اما طی چند سال گذشته مراسم اربعین کوهبنان با حضور مسئولین، علماو روحانیون، مردم، فرماندهان نظامی و انتظامی، جاماندگان پیاده روی اربعین حال و هوای خاصی به خود گرفته به گونه‌ای مردم ولایت مدار و مذهبی کوهبنان از ساعت اولیه صبح با حضور در حرم مطهر شهدای گمنام به قرائت زیارت عاشورا و عزاداری مبادرت می‌کنند.

در ادامه هیئت‌های عزاداری در کنار جاماندگان اربعین از حرم مطهر شهدای گمنام و با پیمودن مسیر بلوار برهان الدین، شمس الائمه، میدان شهدا، بلوار شهدا، بلوار بین الحرمین، میدان طالقانی، بلوار عصمتیه و پیمودن مسافت چند کیلومتری خود را به حرم مطهرامام زاده بی بی عصمت می‌رسانند.

بلوار بین الحرمین کوهبنان که بین امام زاده سلیمانشاه و امام زاده بی بی عصمت واقع شده در روز اربعین طی سالیان گذشته حال و هوای معنوی خاصی دارد حضور هئیت‌های عزاداری، توزیع انواع نذری‌ها توسط جوانان مستقر در موکب‌ها و خانه‌های در مسیر راهپیمایی، دود کردن اسپند و... بر شکوه و عظمت این مراسم معنوی افزوده است.

همزمان با اربعین حسینی فریاد‌های لبیک یا حسین، لبیک یا ابوالفضل العباس، لبیک یا ثارالله و لبیک یا خامنه‌ای مردم ولایت مدار کوهبنان در بلوار بین الحرمین طنین انداز شد و حال و هوای معنوی خاصی به مراسم این روز افزود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.