کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

ناتو در پی ناامنی منطقه است/ ترکیه منافع ملی خود را به منافع ناتو ترجیح دهد

کارشناس مسائل غرب آسیا درباره مسائل اخیر منطقه ای نکاتی را بیان کرد.

جعفر قناد باشی کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره روابط ایران با لبنان و سوریه بیان کرد: ما در لبنان و سوریه یک روابط ویژه‌ای را  دنبال می‌کنیم که به مسائل سیاسی، فرهنگی و امنیتی ارتباط دارد؛ لذا آنچه در سفر وزیر خارجه کشورمان به لبنان اتفاق افتاد در راستای همکاری‌هایی است که طی سال‌های گذشته باعث شده تا منطقه ما از نظر موازنه نظامی در موقعیتی برتر نسبت به جبهه کشور‌های دست نشانده قرار دهد و  بر اساس دیدار‌ها و مناسبات دو جانبه و چند جانبه‌ای که در لبنان و سوریه انجام گرفت توانستیم یک اقتدار بی سابقه‌ای را برای کشور‌های محور مقاومت در برابر مداخلات غربی ایجاد کنیم.

وی با اشاره به سفر وزیر خارجه به لبنان گفت: این سفر با توجه به شرایط کنونی منطقه و ضعف‌هایی که اسرائیل دارد و نقاط قوتی که جبهه مقاومت دارد میتواند سفری برای ورود به مراحل بعد روابط دو کشور در راستای حفظ اقتدار جبهه مقاومت و تقویت توانمندی‌های مقاومت و همچنین گسترش و افزایش توان بازدارندگی محور مقاومت در برابر هرگونه مداخله خارجی باشد. البته درباره مسائل سیاسی و مواظعیکه ایران ولبنان و ایران وسوریه در مجامع بین المللی دارند و همچنین سیاست‌هایی که در مقابله با طرح‌های آمریکا برای ادامه حضور در منطقه دارند گفتگو‌هایی صورت گرفته است.

 قناد باشی با اشاره به مذاکرات وزرای خارجه ایران و ترکیه نیز بیان کرد: درباره ایران و ترکیه هم ما دو کشور همسایه بزرگ اسلامی دارای مناسبات امنیتی سیاسی اقتصادی هستیم و بعد از ریاست جمهوری مجدد اردوغان ما باید به صورت مجدد سیاست خارجی خود را با شرایط جدید تنظیم کنیم. ما خواستار این هستیم که اگرچه ترکیه عضو ناتو هست، اما از منطقه ما منافع ملی خود را بر منافع ملی ناتو ترجیح دهد و اگر ناتو خواستار این است که ترکیه در منطقه مسبب یک سری تنش‌ها باشد ما خواستار این هستیم که ترکیه با توجه به منافع ملی خود در راستای طرح‌های ناتو حرکت نکند.

کارشناس مسائل غرب آسیا تاکید کرد: متاسفانه ناتو خواستار نا امنی منطقه است و ترکیه نیزعضوی در منطقه است؛ لذا منافع ملی ترکیه و اقتصاد آسیب دیده اش می‌طلبد که در این عرصه هزینه‌هایی را متحمل نشود، زیرا اگر ترکیه بخواهد فراتر از مرز‌های خود تحرکاتی را داشته باشد هم موجب بد بینی کشور‌ها نسبت به ترکیه خواهد شد وبه تبع آن اقتصاد ترکیه هم نمیتواند در منطقه منافع ملی  این کشور را تامین کند. وزیر خارجه ترکیه نیز در دیدار با امیر عبداللهیان نشان داد که در تلاش است تا در راستای همزیستی مسالمت آمیز و تنش زدایی حرکت کند و انتظار این است که ترکیه نیز در راستای اظهارات وزیر خارجه خود که در زمینه صلح و امنیت منطقه حرکت کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار