قصد چین برای میانجیگری در نیجر

سفیر چین در نیجر از قصد پکن برای ایفای نقش میانجی در بحران نیجر خبر داد.

جیان فنگ، سفیر چین در نیجر پس از دیدار با علی محمد الامین زین، نخست وزیر نیجر گفت که پکن قصد دارد نقش میانجی را در خصوص بحران نیجر ایفا کند.

به گزارش تلویزیون ملی RTN نیجر، سفیر چین گفت: «دولت چین قصد دارد خدمات خوبی ارائه دهد و نقش میانجی را برای یافتن راه حل سیاسی برای بحران نیجر که در آن منافع کشور‌های اطراف کاملا رعایت شود، ایفا کند».

سفیر چین افزود: پکن همواره به اصل عدم مداخله در امور سایر کشور‌ها پایبند بوده است.

در پایان ماه جولای، نیرو‌های مسلح نیجر در تلویزیون ملی از برکناری رئیس جمهور محمد بازوم و تشکیل شورای ملی حفاظت از ملت خبر دادند.

رهبران اکثر کشور‌های غربی و گروه "اکواس" کودتا را محکوم کردند. در آغاز ماه اوت، شرکت کنندگان در نشست اضطراری روسای ستاد نیرو‌های مسلح کشور‌های "ECOWAS" طرح مداخله نظامی در نیجر را تصویب کردند.

نیجر مستعمره سابق فرانسه است و یکی از آخرین متحدان کشور‌های غربی در منطقه ساحل بود. علاوه بر این، این کشور دارای ذخایر غنی اورانیوم است که فرانسه برای تامین آن به آن وابسته است.

رسانه‌های فرانسوی نشان می‌دهند که بین ۱۵ تا ۱۷ درصد اورانیوم مصرفی در تولید برق در فرانسه به این کشور آفریقایی بستگی دارد. در حال حاضر ۱۵۰۰ سرباز فرانسوی در نیجر و ۱۰۰۰ سرباز فرانسوی در چاد هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار