وزیر کشور به کارگران معدن طرزه دامغان بابت درخواست هایشان قول پیگیری داد

وزیر کشور گفت: موضوع حذف پیمانکاری و امضای مستقیم قرارداد کارگران با شرکت بیمه تکمیلی، افزایش ضریب حقوق و .. معدن طزره دامغان پیگیری می‌شود.

 امروز دوشنبه سیزدهم شهریور ۱۴۰۲ احمد وحیدی وزیر کشور و سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای بررسی علت حادثه انفجار معدن زغال سنگ طزره دامغان و جانباختن ۶ معدنچی بر اثر این حادثه به استان سمنان آمدند و تعدادی از کارگران این معدن با وزیر کشور گفت و گو کردند.

یکی از کارگران معدن طزره دامغان گفت: امنیت شغلی کارگران و امضای قرارداد موقت کار (امضای قرارداد سه ماهه) استعمار کارگر است، انتظار می‌رود مسوولان در این زمینه ورود کنند و پشتیبان کارگر باشند.

این کارگر با بیان اینکه سه نفر از جامعه کارگری، سه نفر از کارفرمایان و پنج نفر از دولت در تعیین حقوق در شورای عالی کار حق رای دارند، افزود: انتظار می‌رود دولت با توجه به حق رای که دارد از کارگران بیش از پیش حمایت کند.

وی ادامه داد: معدنکاری جزو سخت‌ترین مشاغل در جهان شناخته می‌شود و اکنون همکار من در زمان بازنشستگی به دلیل کار در معدن ۸۰ درصد ریه خود را از دست داده و برای تامین هزینه درمان و فرزند دانشجویش دچار مشکل است و انتظار می‌رود مسوولان بیش از پیش به کارگران معدن توجه کنند.

یکی دیگر از کارگران ابراز کرد: قرارداد، امنیت شغلی و سختی کاری از جمله دغدغه‌های کارگران معدن است، کارگرانی که در شرایط تحریم اقتصادی مردانه پای کار بودند و با تلاش در معدن به اقتصاد کشور کمک می‌کنند، اما حمایت در حدانتظار نیست.

انتظار می‌رود به منظور احقاق حق کارگران معدن با ابلاغ بخش‌نامه‌ای پیمانکاری حدف شود و کارگران مستقیم با شرکت قرارداد امضا کنند.

کارگری دیگر از بین جمعیت گفت: سال ۸۹ محمود احمدی‌نژاد رییس جمهور وقت با ابلاغ بخش‌نامه‌ای شرکت پیمانکاری را حذف کرد و کارگران معدن قرارداد مستقیم با شرکت داشتند و اکنون دیگر این بخش‌نامه‌ها ابلاغ نمی‌شود، انتظار می‌رود به منظور احقاق حق کارگران معدن با ابلاغ بخش‌نامه‌ای پیمانکاری حدف شود و کارگران مستقیم با شرکت قرارداد امضا کنند.

وی بیان کرد: اکنون ۸۹۵ نیروی انسانی و یکهزار و ۲۵۰ پیمانکار در معدن البرز شرقی طزره دامغان فعال است، در حالی که سال ۱۳۸۹ این معدن یکهزار و ۴۰۰ نیروی انسانی بدون کارگر داشت.

وزیر کشور پس از شنیدن درد دل‌های کارگران معدن طزره دامغان گفت: موضوع حذف پیمانکاری و امضای مستقیم قرارداد کارگران با شرکت پیگیری می‌شود.

بیمه تکمیلی، افزایش ضریب حقوق، افزایش مدت قرارداد کارگری از سه ماه تا آخر سال و بسبتن قرارداد از سال آینده به صورت سالانه برای کارگران معدن طزره دامغان پیگیری می‌شود.

وحیدی افزود: بیمه تکمیلی، افزایش ضریب حقوق، افزایش مدت قرارداد کارگری از سه ماه تا آخر سال و عقد قرارداد از سال آینده به صورت سالانه برای کارگران معدن طزره دامغان پیگیری خواهد شد.

وزیر کشور تصریح کرد: مساله دیگر دغدغه کارگران معدن طزره دامغان مربوط شورای کارگری است که با دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخواست کارگران پیگیری و تلاش می‌شود استخدام نیروی انسانی به جای قرارداد با پیمانکاری عضو شرکت شود.

حادثه انفجار معدن زغال سنگ طزره دامغان و جانباختن ۶ کارگر محبوس در آن، مسبوق به سابقه است و عزم جدی برای برخورد قاطع با مقصران احتمالی و جلوگیری از تکرار چهارباره چنین حادثه‌ای با اطلاع‌رسانی شفاف، مطالبه‌ای جدی محسوب می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار