روسیه: دلار زدایی به یک واقعیت جهانی تبدیل شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: دلارزدایی فقط هدف مسکو نیست بلکه به یک واقعیت جهانی تبدیل شده است.

ماریا زاخاروا در مصاحبه با نشریه ترک زبان «آیدین‌لیک» (Aydinlik) گفت: کشور‌های بیشتری به سمت استفاده از ارز‌های ملی برای تجارت به جای دلار آمریکا روی آورده اند. دلار به ابزار پرداخت «بسیار مشکل زایی» تبدیل شده است.

به گزارش راشاتودی، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، افزود: آمریکا در ابتدا دلار را به عنوان یک ارز بین المللی پیشنهاد کرد تا «زندگی همه را بهتر، آسان‌تر و راحت‌تر کند». آن‌ها بر این موضوع بسیار تاکید داشتند و می‌گفتند دلار اقتصاد جهان را به سطح جدیدی سوق خواهد داد و معاملات و روابط ما را آسان‌تر می‌کند.

زاخاروا تاکید کرد: آن زمان که افرادی در آمریکا و خارج از آن چنین سیاستی را پیش گرفتند احتمالا می‌خواستند صادقانه اولین گام‌ها را به سمت جهانی شدن بردارند، درحالی که اکنون از دلار برای فشار بر مخالفان سیاسی واشنگتن استفاده می‌شود.

وی با اشاره به تحریم‌های غرب علیه روسیه به بهانه جنگ اوکراین از جمله ممنوعیت استفاده روسیه از دلار در معاملات بین المللی اظهار داشت: آنچه که سال گذشته مواجه شدیم کاملا متفاوت است. این ساده سازی یا آسان‌تر کردن زندگی‌های ما نیست. دلار اکنون ابزاری برای هژمونی و سلطه و نوع جدیدی از استعمار است و از آن برای مجازات، تفرقه و تبدیل زندگی‌های ما به کابوس استفاده می‌شود.

این مقام روسیه گفت: آن‌ها می‌گویند دلارزدایی به نوعی هدف نهایی سازمان‌های مختلف یا برخی کشور‌ها است. اما این طور نیست. این هدف ما نیست. این فقط یک واقعیت است. دلار این روز‌ها یک ارز بسیار مشکل ساز است. این دیدگاه سیاسی من نیست، یک واقعیت عینی اقتصادی است.

زاخاروا خاطرنشان کرد: بیشتر مشکلات اقتصادی جهان از جمله بحران اقتصادی در سال ۲۰۰۸ از آمریکا نشات می‌گیرد. از سوی دیگر ارز‌های ملی باثبات‌تر هستند و به همین دلیل تعداد فزاینده‌ای از کشور‌ها آن را برای معاملات خود انتخاب می‌کنند.

این دیپلمات روس همچنین گفت: این کشور‌ها می‌خواهند نوعی تضمین و به عبارتی اعتبار مالی ایجاد کنند تا بار دیگر قربانی بحران آمریکا نشوند. تصمیم گیری در این زمینه برعهده خود آن‌ها است، اما من معتقدم که کشور‌های بیشتری به دنبال آن هستند تا کاری کنند قربانی نظام مالی آمریکا نشوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار